In Nederland, waar iedereen die met zijn hoofd boven het maaiveld steekt moet vrezen voor zijn leven en waar ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ een gevleugelde uitspraak is, is het lastig om trots te zijn. Tussen trots en arrogantie is het een wankel koord. 
Toch zijn er wel manieren om op te scheppen zonder dat er een stigma aan u gaat kleven. Daarom 5 tips om met gepaste trots uw eigen onderneming te presenteren.

#1: Testemonials

De meest krachtige manier om te verkondigen hoe geweldig u bent, is als u het anderen laat vertellen. Bijvoorkeur klanten. Hun gloeiende getuigenissen over uw presentatie zijn goud waard. Helemaal als de getuigenis wordt gegeven door een klant met status in uw markt. 

#2: Toon uw prijzenkast

In uw prijzenkast staan aanbevelingen, eervolle vermeldingen en awards. Toon deze aan de wereld. U heeft uw onderscheidingen verdient en belangrijker, ze zijn door derden aan u toegekend. Bent u een onderscheiden werkgever, zorg dan dat het zichtbaar is. In de email-handtekeningen van uw medewerkers, op de website, in een tijdelijke toevoeging aan het bedrijfslogo. U bent beter, dat kan zonder arrogant te worden op deze manier goed voor het voetlicht worden gebracht. 

#3: Certificeer uzelf

Ondanks uzelf bent u toch geïmponeerd als iemand drs. mr. ing. voor de naam heeft staan. Academische titels geven gewicht. Maar ook voor uw bedrijf, product of dienst bestaan diverse algemeen erkende en herkende titels die iets zeggen over de kwaliteit die achter het logo schuilgaat. Kijk daarom zorgvuldig welke certificaten en erkende titels bij uw onderneming en uw markt passen. Jaag daarop. Het staat beter als u COR, ISO of Six Sigma aan uw identiteit kunt koppelen. Met die labels laat u zien dat u constante kwaliteit belangrijk vindt. 

#4: Moedig klantrecensies aan

Een goede review op uw eigen – of nog beter – andermans social mediakanalen, zegt meer dan 1.000 woorden. Vraag daarom expliciet aan uw klanten om u te waarderen en de wereld te vertellen hoe zij u waarderen. Het zijn deze recensies die het verschil maken. Als u gaat dineren in een onbekend restaurant kijkt u toch ook even globaal de recensies bij bijvoorbeeld Iens door? Uw klanten doen hetzelfde. 

#5: Deel het succes

Als er dan erkenning van buitenaf is, zorg dan dat die afstraalt op alle mensen die binnen de organisatie bij hebben gedragen aan die huldeblijk. Het moedigt intern mensen aan om een extra stap te zetten, om trots te zijn op de eigen en gezamenlijke prestaties. En die interne trots reflecteert onherroepelijk op de contacten met de buitenwereld. Het verlaagt bovendien de drempel voor medewerkers om te vragen om reviews en aanbevelingen. 
  Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van People Business in uw mailbox.