Elke werknemer krijgt  - als de functie dat toelaat - het recht flexibele werktijden te kiezen of thuis te werken*. Om zo werk- en zorgtaken beter te kunnen combineren. Werkt uw medewerker een dag thuis, doe dan uw voordeel met deze tips. 

#1 Zorg dat uw werknemer een gezonde thuiswerkplek heeft

Een goede, ergonomische werkplek is wettelijk verplicht. Waar dan ook. Zelfs als de werknemer maar twee uur thuiswerkt. Een rechtbank kan u aansprakelijk stellen als een werknemer door het thuiswerken lichamelijke klachten, zoals RSI krijgt. Het is goed werkgeverschap als u medewerkers wijst op lichamelijke gezondheidsrisico’s en het belang van een goede stoel en (eventueel in hoogte verstelbaar) bureau. Heeft de medewerker geen goede thuiswerkplek en moet hij meer dan twee uur per dag beeldschermwerk verrichten? Dan dient de werkgever een computer en/of meubilair beschikbaar stellen voor die thuiswerkplek. Met een checklist kunt u uw medewerkers vragen de thuiswerkplek te beoordelen om zodoende na te gaan of de werkplek aan de ergonomische eisen voldoet. Laat de medewerker ook een foto van zijn werkplek maken.

#2 Help medewerkers bij productiviteit

Medewerkers hebben zelf voor een deel in de hand hoe productief ze zijn op een gewone werkdag. Dit begint simpelweg bij een opgeruimd bureau. Onderzoek heeft uitgewezen dat het inrichten van het bureau direct invloed heeft op productiviteit. ‘Rommel’ of zaken die snel afleiden moeten medewerkers zoveel mogelijk zien te vermijden. Denk aan pennen of elektronica, externe harde schijven of een router, hetzelfde geldt voor snoeren en opladers. 

#3 Leg belangrijke afspraken over de inrichting van de werkplek schriftelijk vast 

Door samen afspraken te maken, wordt uw medewerker zich niet alleen bewust van het belang van een goede werkhouding, regelmatig veranderen van houding en tijdig pauzeren, maar staat ook zwart op wit dat u er alles aan heeft gedaan voor een gezonde thuiswerkplek van uw medewerker. 

#4 Investeer in teambuilding 

Flexibel werken betekent dat u uw medewerker niet meer dagelijks fysiek spreekt. Ook collega’s zien elkaar minder. Vergeet ook de nieuwe medewerkers niet. Zij kunnen zich thuis of juist op het werk verloren voelen in een bedrijf waar op sommige dagen weinig of geen collega’s fysiek aanwezig zijn. 

#5 Bespreek balans werk-privé

Thuiswerken betekent ook dat werk en privé door elkaar heen lopen. Wijs medewerkers op het belang van een rustige plek, maar ook op een goede scheiding tussen wonen en werken. Als iemand geen extra werkkamer heeft, kan hij bijvoorbeeld in de huiskamer een afsluitbare bureaukast plaatsen. Met een opengeklapte laptop op de eettafel is er geen echt einde aan de werkdag.Wijs medewerkers daarop, Zo voorkomt u dat het werk constant in het zicht is en balans werk-privé wordt verstoord.

#6 Controleer niet, maar vertrouw

Veel werknemers die thuiswerken (om bijvoorbeeld in alle rust eindelijk die lastige opdracht af te krijgen), hebben het idee dat ze altijd bereikbaar moeten zijn. Werkgevers die continu controleren waar iedereen mee bezig is, zaaien wantrouwen en onrust in de organisatie. Het ‘gestuur’ werkt averechts, waardoor de productiviteit juist omlaag gaat. Los dit op door duidelijke afspraken te maken en samen een goede planning op te stellen. Met ruimte voor resultaat en genoeg pauzes om de werknemers tegen zichzelf in bescherming te nemen.

*Sinds 2012 werkt ongeveer een op de drie werknemers wel eens thuis, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Wanneer de nieuwe wet wordt ingevoerd is nog niet bekend.

Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van People Business in uw mailbox.
Vier keer per jaar het gratis People Business Magazine thuis ontvangen? Registreer dan hier.