Zelf doen we het ook. We oriënteren ons op van alles en nog wat met tablet of smartphone in de hand. En hoe jonger we zijn hoe frequenter we gebruiken maken van die mobile devices zoals de apparaten in standaard gagdet-Engels nog steeds heten. Voor de ondernemer met een beperkt budget liggen daar de kansen om met de jonge talenten in contact te komen. Want de jeugd zoekt via hun draagbaar apparaat op een andere manier dan de traditionele – vaak wat oudere – desktopgebruiker, blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group. Met een paar slimme aanpassingen aan uw website bent u die andere driekwart van de bedrijven te slim af.

Opvallende feiten

De onderzoekers sommen een paar opvallende en soms zelfs schokkende feiten op. Zo verdubbelde het mobiele internetverkeer jaarlijks sinds 2011, zodat in 2013 al 22 procent van al het internetverkeer over mobiele apparaten liep. Ook opvallend is dat slechts 26 procent van de Nederlandse organisaties werkelijk heeft nagedacht over een mobiele strategie. Mobiele zoekers gebruiken hun apparaten specifiek om de organisatie alvast een beetje te leren kennen en te kijken of er vacatures zijn. Nu al wordt meer dan één derde van alle vacaturepagina´s bekeken met een mobiel apparaat. Maar de conversie is nog bedroevend laag. Hoewel zo´n tien procent van de bezoekers serieus verder wenst te praten en direct wil reageren, doet slechts één procent dat vanaf een mobile device. De reden is onthutsend. Wervende partijen bieden geen laagdrempelige mogelijkheid om te reageren.

24-7

Nog zo´n opvallend en bruikbaar feitje over het mobiel zoekgedrag van jong talent. Ze zoeken buiten kantooruren. Ze zoeken na vier uur ´s middags en voor zes uur in de ochtend. De banenmarkt is 24-7 geopend. Het loont, zeker voor kleinere spelers die niet op voorhand een premium werkgeversmerk zijn, om even aandacht aan deze cijfers te besteden. (Lees hoe u een sterk werkgeversmerk  wordt.)  

Tips

Om deze groep van potentiele topkandidaten niet te verliezen zijn er een paar dingen die zeker moeten worden meegenomen.

  • Stel de vraag of de website waarop uw zoektocht begint inderdaad responsive is. Dit betekent dat de website zo ontworpen is dat de presentatie van de informatie zich aanpast aan het scherm. Een mobiele telefoon kent een andere beeldverhouding, dan een monitor. Of een tablet. Zorg dat u zichtbaar bent op elk scherm.
  • Dat geldt ook voor uw eigen website. Kandidaten willen uw organisatie leren kennen en ondernemen de eerste stappen in die kennismaking via een mobiel apparaat.
  • Typisch zijn het aantal geopende pagina’s op tablet of telefoon lager dan op een grotere computer. Dit betekent dat u sneller de kern van uw propositie duidelijk maakt en geen ellenlange inleidende verhalen moet houden. Het moet direct duidelijk zijn, welke informatie waar te vinden is. 

Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van People Business in uw mailbox.