Beeld: Getty Images 

Denk u dat lachende medewerkers hun tijd verdoen? Een kwart van de werkgevers denkt van wel. Menig onderzoek heeft echter uitgewezen dat humor op de werkvloer helemaal zo slecht niet is. Vier op de vijf werknemers vindt het zelf ook belangrijk dat er af en toe wordt gelachen op de werkvloer. Het is immers goed voor de werksfeer en de productiviteit. En u bereikt nog meer met humor.

#1 Weg met werkstress

Stress op de werkvloer kunt u te lijf gaan door boos te worden of even van uw plek te lopen. Maar humor werkt het beste, zegt psycholoog Sibe Doosje van de Universiteit Utrecht. Een goede grap neemt volgens de psycholoog de kou uit de lucht, bijvoorbeeld wanneer een collega ergens boos om is. Volgens het onderzoek lijkt het zinvol om humoristisch omgaan met stress bij werknemers te bevorderen. 

Ook raadt de psycholoog aan om bij werknemers met een dreigende burn-out te letten op hun gevoel voor humor. Humor minder waarderen, kan een signaal zijn dat iemand opgebrand raakt. Humor kan volgens Doosje niet genezen, het kan wel stress voorkomen.

#2 Vertier verbindt

Humor is een sociaal smeermiddel tussen collega’s. Het kan zelfs een betere beoordeling opleveren. Medewerkers die door hun leidinggevende als ‘uitstekend’ beoordeeld worden, gebruiken tijdens hun werk twee keer zoveel humor dan hun collega’s. Werkgevers met gevoel voor humor houden hun werknemers makkelijker vast dan managers van het zure soort. Jocelyn Rebbens, economisch psychologe en trainer op het gebied van praktisch toepasbare psychologie: “Misschien vind je je baan al een tijdje niet meer zo uitdagend, maar die collega’s, daar heb je zo’n lol mee dat je toch bij deze werkgever blijft. Als je kunt lachen met een collega, zoek je hem of haar natuurlijk ook makkelijker op om samen naar een probleem te kijken.”


#3 Bulderlachen om de beeldvorming

Een ander argument op humor te omarmen is beeldvorming. In een tijd waarin talent schaars is, werkt u zo namelijk aan uw ‘employer brand’. Een Facebookpagina vol gezellige, leuke, humoristische filmpjes en foto’s van de werkvloer is een enorme pre ten opzichte van andere organisaties. Uiteraard wilt u als bedrijf niet overkomen als een grote speeltuin, maar humor kan die schaarse talenten waar u naar op zoek bent wel over de streep trekken om u te solliciteren.


#4 Grappen houden gezond

Lachen is een vorm van innerlijk joggen. Met glimlachen alleen al gebruikt u maar liefst twintig spieren. Als u lacht komt er zes keer meer zuurstof in uw longen dan normaal. Uw ademhaling wordt dieper en uw bloedcirculatie neemt toe. U produceert adrenaline en endorfinen, het streesshormoon cortisol verlaagt en uw lichaamstemperatuur stijgt met een halve graad. Uw buik en ribbenkast, alles komt in beweging. Ook uw keel, stembanden en luchtpijp doen mee.

 

#5 Zeg het met zelfspot

Ook zelfspot kan een hoop opleveren. Zo zegt Jocelyn Rebbens, economisch psychologe en trainer op het gebied van praktisch toepasbare psychologie: “Zelfspot maakt je menselijker. Iedereen heeft wel eens iets onhandigs of een verkeerde start van de werkdag en als je dat met een grap kunt vertellen laat je kwetsbaarheid zien, op een luchtige manier. Wanneer je je zelf kwetsbaar opstelt, krijg je vaak ook meer van de ander te horen.”

 

Humor heeft overigens enkel een positief effect als het goed wordt gebruikt. Agressieve humor, zoals bewust plagen of denigreren, werkt averechts.  Hoe u een collega eens lekker laat lachen?

1. Neem twee minuten de tijd om naar lachende baby’s te kijken op YouTube: tranen van het lachen gegarandeerd. Een lekker chagrijnige kat laat de mondhoeken ook weer omhoog gaan.  

2. Vraag een collega die je vertrouwt om je in een gespannen situatie even te prikkelen en een spiegel voor te houden: ‘Zit je lekker op je mopperstoel, gaat je lekker af hè?’ Dat helpt je om wat luchtiger naar de situatie te kijken.’

3. Is je collega even naar het toilet? Plak een post-it met een leuke boodschap op het toetsenbord.

4. Soms helpt het om bij een collega waar het contact niet lekker mee loopt, een andere route te zoeken. Lukt het je niet om een vergadering te plannen omdat een manager continu dwarsligt, zeg dan bijvoorbeeld dat je planmachine op tilt is geslagen: kan hij je even helpen? Zo’n andere benadering kan relativerend werken.

5. Neem voor de nodige dosis inspiratie (en humor) maar eens een kijkje naar dit TEDx filmpje van de Ohio State University. 

6. Lachen kunt u ook leren als het niet helemaal natuurlijk voelt of als de sfeer op de werkvloer nog een beetje afgetast moet worden. Leuk is het dan om met uw team een workshop te volgen. 

Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van Peoplebusiness in uw mailbox.