Vandaag is het dierendag. Dus zijn we (net als die 364 andere dagen per jaar) lief voor onze dieren. Of is dierendag voor jou en je medewerkers juist reden voor een flinke tournedos, t-bonesteak of rib-eye steak op het menu? Een beetje carnivoor kiest waarschijnlijk voor het laatste. Wordt zelfs dat je iets te gortig met 4 oktober in het achterhoofd? Toon dan je ‘dierenliefde’ met een biologische variant of biefstuk met het Beter Leven keurmerk.
Maar hee, is het ook niet gewoon lief om op EetGeenDierenDag, één dag te leven als vegetariër? Al is het alleen al om de wetenschap dat een goed vegetarisch dieet* invloed heeft op de gezondheid van je medewerkers:


#1 Medewerkers die vegetarisch eten lopen minder risico op vleesgerelateerde ziektes

Dieren in de vee-industrie krijgen veel antibiotica. Daarmee wordt het ontstaan van resistente bacteriën in de hand gewerkt. Deze bacteriën kunnen ook schadelijk zijn voor mensen. Geregeld worden deze bacteriën aangetroffen op vlees. Bij onhygiënische bereiding kun je besmet raken met bacteriën. Ook duiken er geregeld besmettelijke dierziekten in Nederland op die gevaarlijk zijn voor mensen. Medewerkers die vegetarisch eten lopen minder kans op vleesgerelateerde ziektes of problemen, zoals:

  • ESBL of MRSA-besmettin
  • Antibioticaresistentie
  • Salmonellabesmetting
  • BSE
  • Vogelgriep
  • Q-koorts

Bron: Wakkerdier

#2 Medewerkers die vegetarisch eten lopen minder risico op hart- en vaatziekten

Minder vlees en zuivel eten en méér volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers zorgen net als een helemaal vegetarisch eetpatroon voor een lager risico op hart- en vaatziekten. Uit een Britse studie gebaseerd op gegevens van ruim 45.000 mensen die gedurende meer dan 10 jaar werden gevolgd ligt het risico op hart- en vaatziekten bij vegetariërs 32 procent lager dan bij mensen die regelmatig vlees en vis eten. Zowat een derde van de onderzochte mensen was vegetariër. Het risico om aan een hartziekte te sterven tussen de leeftijd van 50 en 70 jaar bedroeg 4,6% bij de vegetariërs en 6,8% bij de niet-vegetariërs. De voordelen van een vegetarisch dieet hebben waarschijnlijk te maken met het gunstige effect op het cholesterolgehalte en de bloeddruk. Mogelijk wordt dat verschil verklaard door het verzadigd vet in vlees aan de ene kant, en de hoge hoeveelheden voedingsvezel in groenten en fruit.

Bron: Voedingscentrum en American Journal of Clinical Nutrition

#3 Medewerkers die vegetarisch eten lopen minder risico op Diabetus Mellitus type 2

Eet je medewerker (strikt) vegetarisch, dan loopt hij of zij een significant lager risico op het ontwikkelen van diabetes mellitus type 2. De redenen:

  • Vegetariërs hebben gemiddeld een lagere BMI (Body Mass Index, oftewel de verhouding tussen het lichaamsgewicht en de lichaamslengte). Dit is gunstig, omdat overgewicht en obesitas de belangrijkste risicofactoren zijn voor het ontstaan van type 2-diabetes.
  • Vegetariërs hebben lagere glucose- en insulinewaarden in hun bloed en hun gevoeligheid voor insuline is hoger. Het innemen van meer vezels vermindert het risico op het ontwikkelen van type 2-diabetes. Voor het nut van een hoge groente- en fruitconsumptie bij het voorkomen van diabetes is geen hard bewijs, maar duidelijk is wel dat het consumeren van veel groenten helpt bij het voorkomen van obesitas (een van de belangrijkste risicofactoren van diabetes).

Bron: Vebu.de/krankheiten, Vegetarier.nl en Voedingsrichtlijn diabetes 2015 Nederlandse Diabetes Federatie 

 

#4 Medewerkers die vegetarisch eten kampen minder met overgewicht

Gemiddeld hebben vegetariërs een lager lichaamsgewicht en een lagere Body Mass Index (BMI) dan anderen. Ook hebben ze minder vaak last van overgewicht. Dat heeft voor een deel te maken met hun vegetarische dieet, dat doorgaans een hoger percentage van complexe koolhydraten en vezels bevat en minder eiwitten en vetten. Daardoor levert dezelfde hoeveelheid voeding minder energie dan een gemengde voeding en ontstaat bij vegetariërs sneller een verzadigd gevoel. De energie-inname via voeding ligt bij de meeste vegetariërs binnen de voedingsrichtlijnen. Vegetariërs hebben over het algemeen een lagere vetinname dan anderen.
 

Let op: Ook vegetariërs kunnen te maken krijgen met overgewicht. Wanneer vegetariërs vlees dagelijks vervangen door veel vette zuivelproducten, zoals boter, room en kaas, kan een buitensporig hoge energie-inname via de voeding ontstaan. 

Bron: Vebu.de/krankheiten en Vegetariers.nl

#5 Medewerkers die vegetarisch eten hebben minder kans op kanker

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) schat dat er bij drieduizend kankerpatiënten per jaar een verband bestaat tussen hun voedingspatroon en hun ziekte. Het WHO zette in 2015 bewerkt vlees zelfs op de lijst van kankerverwekkende stoffen.
Uit Chinees onderzoek van Colin Campbell onder 6.500 personen van het Chinese platteland bleek dat de kans op borstkanker bij Chinese vrouwen aanzienlijk lager was dan bij Westerse vrouwen. Ook is gebleken dat darmkanker minder voorkomt. De onderzoeker stelt dat er een samenhang is tussen het vezelrijke dieet van planten, zoals bonen, bladgroenten en volle granen. De resultaten uit dit Chinese onderzoek zijn echter niet waterdicht. Zo zou de auteur ongunstige gezondheidseffecten van het plantaardige dieet en gunstige effecten van vleesconsumptie hebben weggelaten. Een andere criticus, Loren Cordain (The Paleo Diet), stelt bovendien dat ons lichaam niet aangepast zou zijn aan diëten met een laag eiwitgehalte, maar aan een dieet van magere vleessoorten, vruchten en groenten. De discussie hierover is nog in volle gang. Het voedingscentrum stelt dat vegetariers die eten volgens de Schijf van Vijf alle voedingstoffen binnenkrijgen die ze nodig hebben, ook kinderen en volwassenen die veel sporten. 

*Onder een goed vegetarisch dieet verstaat het Voedingscentrum eten volgens de Schijf van Vijf. Daarbij let je erop dat je genoeg eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 binnenkrijgt. Kijk voor meer tips over gezond (vegetarisch) eten op: Voedingscentrum.nl