Beeld: Getty Images

Dat dromen kunnen uitkomen, heeft Jan Bloemhof aan den lijve ondervonden. Want was hij vroeger de dikke, schele slagerszoon die zich kansloos voelde, nu is Bloemhof succesvol zakenman en eigenaar van ’s lands grootste autohandelzaken op het gebied van business to business. Hij geeft ook lezingen, is intellectueel sparringpartner van professoren en coacht sportmensen. 
Een belangrijk inzicht zorgde ervoor dat Bloemhof van dik en dom naar rijk en gelukkig ging. En hij leerde zichzelf hoe hij daar in de praktijk optimaal gebruik van kon maken. Het systeem dat Bloemhof daarvoor ontwikkelde, heeft hij beschreven in zijn lees- en leerboek Leuk, Lerend & Lonend. “Laat bij alles wat je doet de drie L’s leidend zijn. Is het Leuk, Lerend en Lonend? Want dan ligt de weg vrij om te bereiken wat je wilt en word je gelukkiger, beter, rijker en sterker.” 

#1 Uw instelling sloeg om als een blad aan een boom. Hoe kwam dat?

“Ik had een doorsnee leven, werd gepest en voor dom gehouden. Dat vormde en achtervolgde mij. Maar ik deed er niks aan om het beter te maken, de omstandigheden waren mij de baas. Ik had de ziekte van de stijve wijsvinger; gaf alles en iedereen overal de schuld van als het mis ging, behalve mezelf.  Dat deed ik als jongetje, maar ook later toen ik mijn eigen bedrijfje had. Dat is trouwens een struikelblok van veel ondernemers: ze hebben een gebrek aan aanpassingsvermogen en houden vast aan hoe het ooit was.
Tot ik het boek las van een Amerikaanse ondernemer, de redder van het Amerikaanse autoconcern Chrysler. Zijn woorden openden mijn ogen. Want waar ik op de bank lag te balen en mijn grote smoezenlijst doorliep, ondernam hij bij tegenslag actie. Om dichter bij mijn droom te komen moest ik zelf een stap vooruit zetten. Ik ging werken aan zelfleiderschap. Zelf verantwoording nemen voor mijn gedrag en emoties.”

#2 Is dat ook waarom u meer waarde hecht aan ontwikkeling dan aan ervaring? 

“Ervaring zegt mij niks. Iemand kan wel dertig jaar in dezelfde branche gewerkt hebben, maar heeft misschien alleen in de eerste twee jaar ervaring opgedaan en stond vervolgens jarenlang stil. Het is nodig dat je jezelf blijft ontwikkelen. Ervaring is immers net als mode, wat nu populair is kan over een paar maanden alweer uit zijn. Gaat het slecht met je bedrijf? Dan heb je geen goede werknemers. Een ondernemer moet er dus voor zorgen dat hij én zijn medewerkers blijven groeien. Ik organiseer regelmatig een denktank voor mijn team. Ik coach hen en laat ze elk jaar een boek lezen waarmee ze nieuwe inzichten krijgen.”

#3 Wat is de gedachte achter de drie L’s?

“Alles wat je doet moet je, op termijn, leuk vinden om het vol te kunnen houden. Anders krijg je er narigheid van. Dan moet het ook nog lerend zijn en dat heeft vooral met wederzijds respect te maken voor wat iemand kan. Kijk niet of iemand een diploma heeft, maar naar wat ‘ie doet. Tot slot moet het lonend zijn, niet alleen in geld, maar ook in de relatie. En doe je iets waar de drie L’s niet van toepassing zijn? Dan zeg ik: Laat het Links Liggen en doe iets anders waar je wel gelukkig en succesvol door wordt.”

#4 In uw boek en video’s gebruikt u veel oneliners. Waarom?

“Oneliners geven schwung aan wat je zegt en worden door iedereen begrepen. Ik kwam er al vroeg mee in aanraking. Ik herinner me nog goed dat ik tegen mijn moeder zei dat ik wilde stoppen met school en een uitkering ging aanvragen. Als door een wesp gestoken zei ze: ‘Alleen stof komt vanzelf aanwaaien, voor de rest moet je werken’. En nu hoor ik nog elke dag nieuwe oneliners die ik opschrijf en naar buiten breng. Ik vind ze fantastisch.”

#5 Welke wilt u ondernemers meegeven?

“Zet ronde palen op ronde gaten en vierkante palen op vierkante gaten. Ofwel: let erop dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Dan functioneren ze optimaal. En: Soms win je, soms leer je. Waarmee ik wil zeggen dat je niet moet spreken over verlies of iets dat verkeerd ging. Ook als je je doel niet gelijk haalt, je kunt overal iets van leren.”

#6 Wat is het nut van een doel hebben?

“Ik maak elk jaar een nieuwe lijst met doelen. Zo volg ik elk jaar 1 á 2 studies en ben ik een bookaholic. Want ik wil morgen iets beter zijn in iets dan vandaag. Een hoger plan hebben, is wat mij in de ochtend uit bed haalt. En niet om het geld dat ik ermee kan verdienen, mij gaat het om het proces. Daar word ik verliefd op. Volgend jaar wil ik bijvoorbeeld een muziekinstrument bespelen. En dan gaat het me er niet om dat ik zo snel mogelijk daadwerkelijk dat instrument onder de knie heb, het leerproces boeit mee meer.”

Meer lezen over hoe Jan Bloemhof zichzelf omtoverde van kansloze jongeman tot inspirerend ondernemer en zijn vele oneliners.
Of kijk naar Bloemhofs praktische tips op YouTube

Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van Peoplebusiness in uw mailbox.