In Nederland werkt ongeveer 16 procent van de beroepsbevolking wel eens in de nacht. Omgerekend gaat dit om ongeveer 1,1 miljoen werknemers. Van de mannen werkt 19 procent ‘s nachts, onder vrouwen is dat 12 procent. Nachtwerk komt het meeste voor in de sectoren horeca, vervoer en communicatie, landbouw, gezondheids- en welzijnszorg, cultuur en overige dienstverlening.

Ontregeling tijdens nachtdienst
Regelmatig werken in de nacht brengt risico’s met zich mee voor de gezondheid en het welzijn van de werknemer. Nachtdiensten zorgen voor de grootste ontregeling. Maar ook werken in vroege en late diensten kan het ritme verstoren. Het lichaam gaat dan protesteren. Dat uit zich in slaapproblemen, stress, vermoeidheid, maagklachten en darmproblemen en zelfs overgewicht. De ontregeling van het ritme zorgt bovendien op de langere termijn voor gezondheidsrisico’s zoals hart- en vaatziektes en diabetes. Werken uw medewerkers onregelmatig? Door bewust om te gaan met voeding, vermindert de kans op ziekte en verzuim.

Regel 1. Draai het voedingsritme om 

Dus tijdens de dienst (afhankelijk van hoe lang en hoe laat) op werk lunchen of avondeten, ook als het nacht is. Medewerkers slapen waarschijnlijk van de ochtend tot de middag. Als dat niet lukt, eet dan meer gezonde tussendoortjes.

Inhoud van de maaltijden:

Warme maaltijd: veel groente, een kleine portie zetmeel (aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten), een portie vlees, vis of vleesvervanger. 
Tweede maaltijd: brood met hartig beleg en een beker melk. Een maaltijdsalade, eventueel met brood. 
Laatste maaltijd voor het slapengaan: brood met zoet beleg (jam, muisjes, stroop), een stuk fruit of een glas vruchtensap.

Regel 2. Nuttig drie hoofdmaaltijden per etmaal

  • Vroege dienst
    Begint uw medewerker ’s morgens om een uur of zes? Een ontbijtje is belangrijk. Dit hoeft niet uitgebreid te zijn. Een cracker met beleg, een schaaltje pap of yoghurt is al een prima start. Rond 8 uur volgt dan het ‘gewone’ ontbijt. De lunch en warme maaltijd moeten ook op de gebruikelijke tijd worden genuttigd.

  • Late dienst 
    Medewerkers die late dienst hebben en/of beginnen om een uur of twee en tijdens hun werk geen warme maaltijd kunnen gebruiken, draaien hun lunch en diner gewoon om: tussen de middag een warme maaltijd, en ’s avonds op het werk een broodmaaltijd. Natuurlijk kunnen ze ook hun eigen ‘warme’ maaltijd meenemen en deze (indien mogelijk) opwarmen in een magnetron. Raad oppeppende dranken als koffie, cola en energiedrankjes in de loop van de avond af. Ze bevatten veel cafeïne en de werking hiervan kan uw medewerker uren later nog uit de slaap houden.
     
  • Nachtdienst
    Begint de nachtdienst rond tien of elf uur? Laat uw mensen dan om een uur of zes ’s avonds een warme maaltijd nuttigen. Ze nemen de tweede maaltijd tussen een en twee uur ’s nachts en de laatste maaltijd om een uur of zes in de ochtend. Hierna (onderweg of bij thuiskomst) volgt geen zware kost meer. Wat rest is een klein ontbijt met brood, pap of yoghurt. Vermijd koffie, cola, energiedrank of alcohol

Regel 3. Voorkom snack-gedrag

Mensen die ’s nachts werken gaan vaak snacken tegen de vermoeidheid. Het gebruik van vette en/of suikerrijke tussendoortjes heeft juist een negatieve invloed. Het maakt gegarandeerd dikker, ook als iemand verder gezond leeft. Toch iets tussendoor eten?Neem een beker yoghurt of een snee brood met hartig beleg of desnoods een gezonde warme maaltijd. De structuur van drie hoofdmaaltijden per etmaal zorgt voor de minste ontregeling.

Regel 4. Neem de tijd voor de maaltijden

Eet rustig en kauw goed. Het kan verleidelijk zijn om te eten tijdens het lezen van de krant, tv kijken of doorwerken. Maar de kans is dan groter dat het eten ongemerkt te snel en onvoldoende gekauwd wordt doorgeslikt. Daardoor kunnen maag- en darmklachten ontstaan. 

Regel 5. Eet tijdens de eerste twee maaltijden
(’s avonds en ’s nachts) niet te veel koolhydraten 

Koolhydraten maken slaperig. Eet tijdens de derde maaltijd (‘s morgens vroeg) juist wat meer koolhydraten. Brood, rijst, pasta, peulvruchten, aardappelen, fruit, zoete dranken, snoep en koek bevatten veel koolhydraten.

Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van Peoplebusiness in uw mailbox.