De mijne niet in ieder geval, er gingen twee dingen af en er kwamen zo weer vier bij. Het is een story met een goed begin en zeker geen happy ending.
Heb je een mooi to-do boekje dat je overal mee heen sleept? Of schrijf je alles op van die geeltjes en is je computer ermee volgeplakt? Of gebruikt je je outlook takenlijst in de computer?

Hahaha, waar zijn wij nu helemaal mee bezig?  
Ik ben van nature een super georganiseerd persoon, dus ik was dol op mijn to-do lijsten. Ik kon er uren mee bezig zijn en mooie systemen bedenken om het nog meer te verbeteren. Heerlijk!

Tot ik het boek las van Paul Loomans met de titel Ik heb de tijd. Toen heb ik al mijn to-do lijstjes ritueel verbrand. Ik hikte er al langer tegenaan en dacht vaak: ‘wie is hier nu de baas; ik of mijn to-do lijstjes?’. Het boek gaf mij het welbekende zetje. Niet omdat het boek to-do lijstjes verbiedt, nee dat niet. Doch het boek gaf mij wel te denken en inspireerde mij tot een andere ‘invulling van mijn dag’. 

Wie is hier de baas?
Want ja, daar begint het timemanagen mee: er zitten 24 uur in een dag en daar mogen we het mee doen. Daar zit geen enkele rek in. De tijd is dus niet te managen, want die staat vast en tikt gewoon door. Dus het gaat niet om het managen van de tijd? Wat dan wel? Het managen van onszelf, het managen van ons leven? En vooral WIE IS HIER DE BAAS? Juist ja: ik dus!

Ik begon met een wensenlijst in plaat van een to-do lijst. Ja wat is het verschil; van de ene lijst naar de andere lijst? Het gaf mij in elk geval inzicht waar ik wél zin in had en waar geen zin in. Nou dat was heel duidelijk, mijn wensenlijst was echt een stuk korter.

Delegeren en schrappen
Wat te doen met die taken die overbleven? Delegeren, gewoon negeren, uitstellen, schrappen, anders maken? Ik merkte wel dat ik er mee zin in kreeg, meer energie kreeg en wat creatiever begon te denken over wat ik zo op een dag wilde doen en hoe en wanneer ik het wilde doen. Ik kreeg er LOL in!

Mijn rechterbrein begon te werken en ik werd heel creatief met oplossingen verzinnen voor natuurlijk toch de zaken die om aandacht vragen en die ik wilde doen in weinig tijd. Ik merkte dat er ‘gaten’ vielen in mijn dag, jeetje ik had tijd over, dat was mij zelden overkomen.

Vaker nee zeggen
Ik werd ook heel ‘streng’ naar anderen; wat wilde ik wel en niet en wat kon de ander verwachten en wat niet. Zei vaker NEE en onderhandelde over JA en onder welke voorwaarden. Ik had steeds: ik ben de baas over mijn leven en mijn tijd! En ging steeds meer nadenken of ik iets wel wilde doen, of ik er wel zin in had.

Al met al ben ik nu zo’n twee jaar aan het spelen met mijn to-do lijst. Ik ben natuurlijk ook een product van deze tijd en als het niet op papier staat, zit het natuurlijk wel in mijn hoofd. Hoe kun je jezelf voor de gek houden! Natuurlijk heb ik ook deadlines en dingen die gewoon moeten gebeuren.

En toch is er zeker iets veranderd in mijn timemanagement:
• ik laat me niet meer opjagen
• ik bepaal over het algemeen zelf wat ik doe en wanneer ik het doe en hoe ik het doe
• ik ben flexibeler in mijn tijd en in mijn werken
• ik heb veel meer plezier in mijn werk en voel me vrijer en heb meer energie.

Deze blog is voor Peoplebusiness geschreven door: Maud Litjens, directeur van een-vrouwsConsultbureau Agatha en docent/trainer van opleidingen/trainingen op gebied van Leiderschap en Persoonlijke Ontwikkeling.

Beeld: Getty Images