Het startpunt is daarom een ijzersterke vacaturetekst om de perfecte kandidaat aan te trekken. Maar wat maakt nu een goede vacaturetekst? In de HR Marktmonitor heeft Unique zowel werknemers als werkgevers gevraagd naar de tone-of-voice van vacatures en op welke plekken deze te vinden moet zijn. Opvallend genoeg blijken er nogal wat verschillen tussen de mening van werkgevers en werknemers.

Hoe raak je de juiste snaar? 

Idealiter zorg je er met de eerste zinnen van de vacaturetekst al voor dat potentiele sollicitanten zich zelf herkennen in de functie en zich zelf wel zien werken in deze rol. In de tekst is het daarom belangrijk dat je de juiste aandacht besteedt aan de werkzaamheden en een goed beeld geeft van de rol die iemand uit gaat voeren. De  Ook het vermelden van de arbeidsvoorwaarden en de secundaire arbeidsvoorwaarden is belangrijk.  Voor een goede vacaturetekst is het dan ook belangrijk om goed vooronderzoek te doen. Wie wil je aanspreken en wat vinden zij belangrijk? Maar de toon maakt de muziek. De tone-of-voice is daarom minstens zo belangrijk als de inhoud van de tekst. Kies een tone-of-voice die bij de organisatie past, maar die ook de doelgroep aanspreekt. Uit de HR Marktmonitor blijkt dat de meeste werknemers (34%) vriendelijk en laagdrempelig aangesproken willen worden. Werkgevers in het midden en kleinbedrijf hebben dit al goed in de gaten, bij ongeveer 30 procent is de tone-of-voice vriendelijk en laagdrempelig. Het grootbedrijf blijkt iets traditioneler en gebruikt met name een zakelijke, functionele en directe toon (30%), maar ook binnen het midden en kleinbedrijf wordt deze toon nog veel gebruikt (24%). Is je vacaturetekst in orde? Dan is de volgende stap het bepalen van de juiste plek om met jouw vacature nieuwe medewerkers te bereiken.

Vacaturesites bovenaan lijstje sollicitanten

Wanneer professionals op zoek zijn naar een nieuwe baan, hebben zij diverse middelen tot hun beschikking. Online zijn er mogelijkheden te over om de jacht te openen op een nieuwe uitdaging. Dat wordt dan ook massaal gedaan. Er wordt het meest gezocht op vacaturesites. 54 procent van de kandidaten zoekt daar naar een passende functie. Het eigen netwerk (39%) en websites van bedrijven (35%) zijn ook populair. Iets meer dan een kwart (27%) kijkt rond op LinkedIn. Andere social mediakanalen zoals Facebook (9%), Twitter (2%) en Instagram (1%) zijn minder populair. 

Grootbedrijf gaat voor website, midden en kleinbedrijf voor persoonlijk netwerk

Het grootbedrijf zet vooral in op de eigen website als kanaal voor het werven van nieuwe medewerkers (68%). Ook intermediairs en LinkedIn zijn populair met 64 procent en 45 procent respectievelijk. De top drie middelen die het mkb inzet verschilt hier nogal van. Het mkb zet voor het vinden van de juiste kandidaten vooral in op hun persoonlijke netwerk (61%), de website (59%) en intermediairs (58%). De wensen van werknemers komen dus niet helemaal overeen met wat werkgevers bieden. We kunnen concluderen dat nog lang niet alle organisaties helder hebben waar hun potentiële werknemers zich bevinden. Wed niet op één kanaal maar kies voor de juiste mix. Bijvoorbeeld een intermediairs, de eigen website en LinkedIn. Denk voor de eigen website aan een mooie ‘werken bij’-pagina waar meer te vinden is over de bedrijfscultuur en waar de ervaringen van huidige werknemers deelt. 

Sla je slag

Ofwel, ga voor een hoger slagingspercentage aan de slag met het vinden van de bij de organisatie passende tone-of-voice en zorg dat je op de juiste plekken te vinden bent. Een goede eerste stap om erachter te komen waar je nieuwe collega’s vindt is door in gesprek te gaan met de huidige werknemers. Hoe zijn zij aan hun functie gekomen, wat vonden zij belangrijk en welke middelen hebben zij ingezet. Zo kom je steeds meer te weten over de juiste tone-of-voice en het inzetten van de juiste kanalen voor het vinden van nieuwe collega’s.