Met het behalen van de hoogste kwaliteitsscore hebben we andere kanshebbers als Randstad, Monsterboard, YoungCapital en Indeed achter ons gelaten. Deze titel is voor mij dan ook het bewijs dat Unique online het verschil maakt. Het is vooral ook een aanmoediging om door te gaan op de weg die wij de afgelopen jaren zijn ingeslagen. Zo ging begin 2018 - slechts enkele maanden nadat we vorig jaar in dezelfde categorie de titel Beste Website van het Jaar 2017 wonnen - onze nieuwe website live. Want hoewel onze bezoekers ook toen massaal op onze website stemden, was dit geen reden om achterover te leunen. Integendeel, ons team zag volop kansen om Unique.nl nog beter te maken. Hiervoor hebben we, op de kop af een jaar geleden, een stevig technologisch fundament gelegd.

De nieuwe website staat op een spiksplinternieuw framework dat we binnenshuis hebben ontwikkeld voor Unique en de andere merken die deel uitmaken van USG People. Op deze manier hebben we alle kennis die we door de jaren heen hebben opgebouwd, samengevoegd in één technologisch raamwerk. Zo zorgen we ervoor dat de meest geavanceerde en kostbare onderdelen van een website slechts één keer ontwikkeld hoeven te worden, terwijl de branding en user experience (UX) per merk kunnen verschillen. Met als voordeel dat we tijd overhouden om onze websites voortdurend te optimaliseren en verder te ontwikkelen.

Nieuwe manieren van solliciteren

Recruitment via internet is in de uitzendbranche onmisbaar geworden. In een tijd waarin online steeds belangrijker wordt, is een goede digitale strategie cruciaal. We zijn voortdurend bezig om onze bezoekers op elk device van de juiste informatie te voorzien. Ook hebben we veel aandacht besteed aan de snelheid van de website. Met resultaat: Unique.nl is één van de snelste carrièresites van Nederland. Ook de vacaturebank en het sollicitatieproces kregen alle aandacht. De helft van het verkeer op Unique.nl verloopt inmiddels via mobile devices en het uploaden van een cv via een mobiel kan soms best een uitdaging zijn. Daarom moeten we naar andere manieren van solliciteren zoeken. Zo hebben we tests uitgevoerd met het digitaal invullen van gegevens die normaal gesproken in een cv staan, zoals werkervaring en competenties. Ook gaan we testen doen met accounts die je na je eerste sollicitatie kunt gebruiken voor al je volgende sollicitaties. De kandidaat hoeft dan geen cv meer achter te laten bij volgende sollicitaties.

Tijdens het ontwikkelproces had mijn team veel contact met het Web Development Team en het brandteam dat verantwoordelijk is voor de merk strategie en look ‘n feel van Unique. Het Digital Growth Team is op zijn beurt verantwoordelijk voor de digitale strategie, zoals een optimale gebruikerservaring en user interface. Doordat alle disciplines hierbij gezamenlijk optrokken, was er weinig ruis en konden we snel knopen doorhakken. Na het voltooien van de laatste tests en de migratie van alle vacatures was het op 28 februari zover: Unique.nl ging live. Maar dat betekende niet dat ons werk erop zat. Sterker nog, nu begon het pas echt. We monitorden onze bezoekers: welke content en rubrieken raadpleegden ze en met welk doel? We hebben continue vijf experimenten klaarstaan die steeds twee weken duren. Een Growth Hack Team staat klaar om te testen of onze aannames voor verbeteringen klopten. Sinds vorig jaar zetten we deze growth hackers in die met behulp van data-analyses meten welke middelen of activiteiten nodig zijn voor het effectief werven en activeren van klanten en kandidaten. Ook hiermee lopen we voorop in online recruitment.

Vooruitgeschoven posten

Daarnaast zijn onze 700 Unique-consultants erg belangrijk. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor 95 procent van de content op Unique.nl: de vacatures. Ze worden hierbij ondersteund met trainingen met als doel betere functieomschrijvingen te maken. Ook worden de consultants digitaal ondersteund middels het Vacature Dashboard. Deze tool zorgt er voor dat de vacature voldoet aan ongeveer twintig cruciale criteria voor onze doelgroep. Zo toetsen we op relevante SEO-termen in vacatures waar kandidaten op zoeken. Dit zorgt ervoor dat onze vacatures beter vindbaar en vollediger zijn. Ook geeft de consultant inzicht in zijn eigen data, zodat we in staat zijn vacatures voortdurend te optimaliseren.

De kroon op al onze inspanningen in het afgelopen jaar is dat Unique.nl opnieuw is uitgeroepen tot beste carrièresite. Bovendien is Unique hiermee helemaal klaar om in 2019 een bijdrage te kunnen leveren aan de ambitie van USG People om 100.000 werkzoekenden aan een baan te helpen bij 10.000 werkgevers. Dat betekent dat we óók in het komende jaar niet stilzitten. Zo gaan we aan de slag om er voor te zorgen dat we onze data nog beter structureren. Zodat we nieuwe inzichten krijgen en we nog beter kunnen inspelen op de behoeften van onze bezoekers. Bijvoorbeeld door onze content op maat te maken en voor elke gebruiker te personaliseren, maar ook door de interactie met onze grootste fans te versterken door middel van marketing automation. Middels automation willen we onderzoeken hoe we de best passende vacatures op het juiste moment bij onze kandidaten onder de aandacht kunnen brengen. We doen dit nu al deels in onze portal waar specifiek gematchte vacatures staan. Ook sturen we in de vijf weken na de sollicitatie diverse mails om kandidaten door dit proces te begeleiden. Met al deze stappen maken we hét verschil in online recruitment, zodat bezoekers van Unique.nl nog beter aan de juiste baan geholpen kunnen worden.

Door Michael Baars, Manager Digital Growth van USG People