Uit recent online marktonderzoek van TNS Nipo onder ruim 3.400 Nederlanders in opdracht van zorgverzekeraar Zilveren Kruis blijkt dat één op de zes werknemers met serieuze slaapproblemen kampt. Van die groep heeft meer dan de helft last van concentratieproblemen (59 procent). Het gevolg van concentratieproblemen: medewerkers die fouten maken (een kwart van de ondervraagden) en minder goed functioneren op het werk (tweederde van de ondervraagden).

Goede argumenten om eens dieper in de concentratieproblemen van je medewerker te duiken: Waar komen de concentratieproblemen vandaan en hoe kun je ze elimineren?

concentratieproblemen en slaapproblemen

Concentratieprobleem #1: Apparaten

Afleiding bestaat er in heel veel vormen. De mail die in je scherm opdoemt al dan niet voorzien van een alarmerend geluid, de smartphone met binnenkomende what’s app berichten en dan de aantrekkingskracht van social media: Facebook, Instagram en Twitter en Linkedin. 

Tips: 

Wil je medewerker zich echt even concentreren, dan helpt het als alle nevenactiviteiten zoals berichten tikken op de telefoon en social media-activiteiten (tijdelijk) worden stopgezet. Contact houden met vrienden of familieleden is natuurlijk niet verboden, maar om concentratieproblemen aan te pakken, helpt het om sociale activiteiten buiten de werkvloer op gezette tijden te doen in plaats van de hele dag door. 

Concentratieprobleem #2: Collega’s

Andere stoorzenders zijn collega’s. Medewerkers die regelmatig aan elkaars bureau staan of aan de telefoon hangen voor een vraag. Ze breken letterlijk in op werkzaamheden en gedachten. De concentratie die je medewerker wellicht had is in één klap verdwenen. 

Tips:

Laat medewerkers met collega’s onderling afspraken maken over hoe ze elkaar benaderen. Lopen ze bijvoorbeeld naar collega’s toe en stellen ze gelijk hun vraag? Of wachten ze misschien eerst tien seconden totdat de ander is uitgepraat/uitgedacht. 

Deze aanpak kunnen medewerkers ook voor de telefoon hanteren. Staan ze in dienst van hun telefoon, of kunnen/durven ze ook eerst even iets af te maken en vervolgens in te gaan op de gemiste oproep. Tip voor je medewerkers: zet de telefoon gedurende een klus even op vliegtuigstand, het helpt om dieper in de concentratie te komen.

Concentratieprobleem #3: Stress

Voorkom stress. Lees: ongezonde stress, dus niet de normale stress, zoals voor een belangrijke wedstrijd of vlak voor een sollicitatiegesprek. Die stress is vaak functioneel en zorgt uiteindelijk ook voor betere prestaties. We hebben het hier over de stress waarbij je medewerker voortdurend onder druk staat en de spanning niet meer kan stoppen.

Stress is een grote verstoorder als het gaat om concentratie. Niet alleen door de lichamelijke druk die je medewerker ervaart, maar juist ook door de mentale druk. 

Tips:

Een pasklare oplossing is er niet, want stress is voor iedereen anders. Wat vaak bij iedereen helpt, is praten. Zie of hoor jij dat je medewerker last van stress heeft, dan is het goed om de stress door de medewerker in kaart te laten brengen. Welke zaken (thuis en op het werk) /werkzaamheden/collega’s zorgen bij jouw medewerker voor stress? Praat daarover en laat je medewerker met oplossingen komen. Ook kan het helpen als je medewerker een deskundige raadpleegt, denk aan een (bedrijfs)arts, psycholoog of een vertrouwenspersoon. 

Concentratieprobleem #4: Niet efficiënt werken

Concentreren heeft alles te maken met het elimineren van storende factoren. Eén belangrijke is timemanagement, ofwel: efficiënt je tijd benutten. Denk aan: een opgeruimde werkplek, efficiënt vergaderen een goed geordende mappenstructuur in mail en het minimaliseren van een cc-cultuur. 

Tips:

Chaos op de werkplek zorgt voor onrust en spanning. Een opgeruimd bureau geeft overzicht, maar ook digitaal orde op zaken, geeft je medewerker lucht. Wil je voorkomen dat medewerkers lang moeten speuren naar een belangrijk mailtje, document of map? Laat hen hun computer onder handen nemen, documenten archiveren in mappen en sub-mappen. En pak daarna de mailbox aan. Houd bijvoorbeeld bij een maildiscussie over een bepaald onderwerp of project met een klant altijd dezelfde onderwerp-regel aan met de projectnaam. Op deze manier is mail vrij snel weer terug te vinden.

Heeft jouw medewerker zijn (digitale) werkplek op orde? Maar is zijn of haar hoofd nog chaos? Probeer dan eens te werken met een to-do lijstje voor de volgende dag. Splits grote taken op in kleinere subtaken en begin de ochtend met taken die de hoogste prioriteit hebben. Dan is je medewerker doorgaans nog fris en is de concentratie het best. Zorg dat de to-do lijst realistisch is. Er moet wel een einde in zicht zijn. Anders frustreert zo’n lijst alleen maar en dat zorgt weer voor concentratieproblemen.  

Concentratieprobleem #6: Verstoorde balans werk-privé

Houd werk en privé gescheiden. Zorg dat medewerkers zich thuis met thuiszaken –het gezin, hun sport of hobby – kunnen bezighouden. En zorg dat ze zich tijdens het werk volledig kunnen concentreren op hun werkzaamheden. Medewerkers die zich thuis goed kunnen ontspannen, zijn productiever op het werk. En meer productiviteit - het werk is af-gevoel - zorgt er (doorgaans) voor dat ze het werk thuis kunnen loslaten. 

Tips:

Ondersteun je medewerkers bij een goede balans werk-privé. Bestook hen ’s avonds niet met mail. Spreek met elkaar af dat er bijvoorbeeld na acht uur ’s avonds niet meer wordt gewerkt. Vinden medewerkers dat lastig, help hen dan een handje door sporten na het werk te stimuleren. Zo komen ze gemakkelijker los van hun werk. Door sporten kunnen medewerkers hun hoofd leegmaken en gaan ze gemakkelijker over naar het leven in de privésituatie. De verleiding om dan thuis door te werken is dan minder groot. 

Concentratieprobleem #7: Ongezonde voeding

Ongezonde voeding, lees voeding met veel suikers, zorgen dat je je minder goed kunt concentreren. Voedingsstoffen die juist een positieve werking hebben op concentratie zijn er ook.

Tips:

Stimuleer gezonde voeding. Zet bij vergaderingen bijvoorbeeld geen schalen met koek, chocolade en koffie neer maar kies voor kannen water en/of thee. Andere gezonde voedingsstoffen voor bij de gezamenlijke (vergader)lunch, zijn: 

  • Water: Een goed vochtgehalte bevordert de concentratie. 
  • Vitamine: Vitamine B12 lijkt van invloed op o.a. concentratie en geheugen. Uit een onderzoek (Universiteit van Wageningen) blijkt dat jongeren met een laag Vitamine B12 gehalte meer concentratieproblemen hebben én een slechter geheugen. Vitamine B12 zit in vlees, vis, melkproducten, kaas en eieren. 
  • Thee: Met name groene thee; hierin zit L-Teanine: Dit aminozuur werkt tegen stress en concentratieproblemen.
  • Omega-3 Vetzuren: Deze goede vetzuren die in vette vis zitten zorgen er voor dat de impulsen beter worden doorgegeven binnen je hersenen. Met als gevolg: een beter geheugen en betere concentratie. 

Werken je medewerkers in nacht- of ploegendienst? Check dan deze voedingstips.

Beeld: Getty Images