Als het aankomt op het werven van nieuwe werknemers gebruikt 59 procent van de mb‘ers het eigen netwerk en dat van hun collega’s. 
57 procent zet een intermediair of uitzendbureau in om nieuwe collega’s te werven. 
Voor het vermelden van een vacature op de eigen website wordt in 52 procent van de gevallen gekozen. Het als vanouds inzetten van vacaturesites wordt door 34 procent van de mkb’ers ingezet. 
Met deze hulpmiddelen wordt 63 procent van de uitstaande vacatures  binnen  10 weken  vervuld.  

Deze gegevens blijken uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.559 mkb’ers. Uit dit onderzoek blijkt dat het alom bekende sollicitatiegesprek en de weg om nieuw talent te vinden aan verandering onderhevig zijn. 

werven_vacature_personeel

Er worden dus nieuwe wegen ingeslagen en andere vindplaatsen aangeboord. Personeel vinden gaat nu sneller en persoonlijker en gevoel speelt een belangrijke rol hierin. 

Zelf ook eens zo’n nieuwe weg inslaan voor het vinden van nieuw talent? 

Probeer het dan eens met 1 van deze 5 hotspots: 

#1 LinkedIn

Markleider en nog steeds groeiende als het aankomt op dé plek om personeel te vinden. En daarom zeker een goede plek om je vacature onder de aandacht te brengen. Dit kan betaald via LinkedIn Jobs, maar het kan ook gratis. 
Het verreist wat kennis en inzet om hier het beste uit te halen. Mocht je dat zelf (niet in huis) hebben, loont het zich wellicht om een korte training te volgen of iemand in te schakelen om de vacature voor je te plaatsen. Maar ook hier geldt: begin eens met een vacaturebericht op je eigen bedrijfsprofiel en laat het sociale netwerk zijn werk eens doen. Het balletje kan zo vanzelf gaan rollen. 

#2 Facebook

Een vacature plaatsen op Facebook? Ben je dan wel nog serieus aan het ondernemen? Jazeker! Want waar vaak nog gedacht wordt dat LinkedIn ‘zakelijk’ is en Facebook ‘privé’, is het slechts een kwestie van wennen aan het idee. Waarom zou je immers niet gebruik maken van de 6,1 miljoen dagelijkse Facebookgebruikers tegenover ‘slechts’ 0,3 miljoen Nederlanders op LinkedIn? 

Via je eigen tijdlijn

Om een vacature te plaatsen, heb je natuurlijk wel eerst een Facebookpagina nodig. Een plek waar je klanten en werknemers zichzelf kunnen laten zien en zich met jou kunnen verbinden en waar jij leuk en interessant nieuws over je bedrijf deelt. 
De laagdrempeligheid en betrokkenheid zorgen ook voor interesse  in vacatures die je plaatst. Deze worden vervolgens door je volgers gedeeld (social effect) waardoor je vacature in hun netwerk verspreid wordt. Als iemand reageert vanuit dit netwerk, zijn de lijntjes naar referenties gelijk een stuk korter. 

Via een betaalde post

Je kunt de vacature ook betaald plaatsen en dan een specifieke doelgroep kiezen. Dan heb je maximaal bereik tegen minimale kosten. Je vacature verschijnt bij deze doelgroep op de tijdlijn, en anders iemand er wel op getipt. Niet zeker over wie je doelgroep is? Facebook weet veel van zijn gebruikers en deelt die informatie graag met je. 

#3 Eigen site

Helemaal gratis en geheel zoals je het zelf wilt aanbieden: je vacante functie op je eigen website zetten. Wat is immers een beter plek dan je eigen website om potentiele werknemers te laten zien wie je bent? Jouw site  is de plek om te laten zien wat je in huis hebt en wat je biedt. De plek om te laten zien waar je (voor) staat en wat je doel is. 

Omdat je dan wel het risico loopt dat je vacature zo alleen onder de aandacht komt bij diegenen die én op zoek zijn naar werk én jouw organisatie kennen, is het aan te raden op social media wel nog even te laten weten dat je talent zoekt. 

#4 Uitzendbureau/Intermediair

Als je talent in een bepaalde hoek zoekt of bijvoorbeeld voor een bepaalde tijd, dan kun je natuurlijk heel goed een intermediar inschakelen. Deze heeft namelijk al een bestand vol talenten en hoeft enkel nog de juiste match voor jou te vinden. Een intermediar heeft ervaring en kennis op het gebied van personeel werven en kan makkelijker die ene passende speld in de hooiberg vinden. 

#5 Netwerkborrels

Als ondernemer ontvang je vast de nodige uitnodigingen voor netwerkborrels bij jou in de buurt? Mocht je tot nu toe niet weten wat je daar nu moest zoeken, dan moet je toch echt een keer gaan. De informele sfeer en het leren kennen van nieuwe mensen geeft energie, maar levert je ook nieuwe contacten op. Want: iemand kent altijd wel weer iemand en wat is een betere aanbeveling dan die van iemand die je kent? 
En hoewel je op een netwerkborrel niet echt over zaken praat, kun je zeker wel laten vallen dat je nieuwe mensen zoekt. Dan gaat het balletje vanzelf rollen. 
Bovendien maak je grote kans om op een netwerkborrel net dat ene talent tegen het lijf te lopen dat er actief werk van maakt om zichzelf persoonlijk aan potentiële werkgevers te laten zien. 

Over MKB Marktmonitor 2016

Het onderzoek van Unique Nederland en Motivaction Research & Strategy richt zich op bedrijven met maximaal 500 medewerkers. In deze achtste editie van de MKB Marktmonitor zijn Unique en Motivaction, naast de bedrijfseconomische ontwikkelingen, ingegaan op de personele ontwikkelingen, innovaties en duurzame inzetbaarheid in het MKB. Tussen mei en juli van 2016 namen medewerkers van Unique en Technicum persoonlijke of digitale interviews af bij 1.559 ondernemers. 

marktmonitor Unique


Beeld: Getty Images