Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het een lastige taak om überhaupt nieuwe collega’s te vinden. Laat staan dat je de pareltjes eruit kunt pikken en kunt binden aan de organisatie. Gelukkig zijn er wel een aantal tips die je kunt gebruiken om tóch die talenten aan te trekken die je het liefst aan je team toevoegt. Hierbij 5 gouden tips:

1. De juiste doelgroep
Stap één bij het zoeken naar nieuw personeel om vacatures op te vullen is natuurlijk om helder te krijgen wie je wilt aantrekken. Doe onderzoek naar welke mensen je wilt werven voor je vacature, waar deze zich bevinden en hoe zij zich gedragen. Mensen in het onderwijs vind je op andere plekken dan juridisch of economisch personeel. Hoe meer je te weten kunt komen over de doelgroep, hoe beter je ze kunt bereiken.

2. De perfecte vacaturetekst
Een niet te onderschatten onderdeel van het wervingsproces: de vacaturetekst. Besteed hier veel aandacht aan. Het begint al bij een pakkende titel. De titel moet aansluiten bij de doelgroep die je hebt bepaald in stap 1. Starters voelen zich door andere termen aangesproken dan seniors, en technisch personeel benader je anders dan personeel in de zorg. Het volgende deel is de intro. Idealiter wordt de kandidaat al enthousiast over het bedrijf bij het lezen van deze eerste alinea van een vacature. Let ook op de (secundaire) arbeidsvoorwaarde die je vermeldt. Loopt jouw doelgroep warm voor een leaseauto, die vele bedrijfsuitjes, of toch van een goed pensioen? Als je meer informatie wilt over de gewenste tone-of-voice van vacatureteksten, lees dan dit artikel.

3. Een groot bereik
Je hoeft je niet te beperken tot een vacature op een vacaturesite. Als je doorgaans veel vacatures hebt openstaan, dan doe je er goed aan om een ‘werken bij-pagina’ te ontwikkelen. Een pagina waarop je jouw bedrijf als werkgever etaleert. Wat is kenmerkend voor jouw bedrijf? Wat zijn de kernwaarden die jullie belangrijk vinden? En hoe ziet een gemiddeld sollicitatieproces eruit? Het geeft de kandidaat veel waardevolle informatie vooraf. Het kan zelfs de doorslag geven om juist wél die motivatiebrief te sturen!

4. De social-aanpak
Maak je nog geen gebruik van Facebook of LinkedIn om vacatures wereldkundig te maken? Doe dit dan snel! Je bereik wordt vele male groter. Je kunt er ook voor kiezen om een advertentiecampagne op te zetten. Hiermee kun je zowel op Facebook als LinkedIn heel gericht je doelgroep targetten. Zo bereik je alleen potentiele nieuwe collega’s. Wie weet loopt een talentvolle kandidaat tegen jouw vacature aan, mooi meegenomen!

5. De eerste indruk
De eerste indruk die je kandidaten geeft is cruciaal. Maar waar doen zij die indrukken op? Dat kan op meerdere kanalen zijn, zoals de vacature, de website, social mediakanalen, gesprekken met huidige medewerkers, et cetera. Let er dus op dat alle touchpoints in lijn zijn met wat je wilt uitstralen als bedrijf. Ook het eerste sollicitatiegesprek is een belangrijk moment waar niet alleen jij, maar ook de sollicitant heel veel informatie verkrijgt over de baan en het bedrijf. Dit kan een dealbreaker voor ze zijn.

Deze tips zijn gebaseerd op resultaten uit de Hr Marktmonitor. Zowel werkgevers als werknemers gaven hun mening over vacatures, de banenjacht, solliciteren en alles wat daarbij komt kijken. Tips waar je wat aan hebt dus. Doe er je voordeel mee!