In elk team spelen andere ongeschreven regels. Op sommige ongeschreven regels zit zo veel druk dat de bestaande normen en afspraken minder kracht hebben dan de ongeschreven regels. Wilt u weten welke ongeschreven regels op uw werkvloer aanwezig zijn? Laat uw medewerkers er met elkaar over praten. Onderstaand model kan helpen om op een praktische manier aan de slag te gaan met dit thema. Deel onderstaand kwadrant met uw medewerkers en laat ze uit de ongeschreven regels kiezen welke het beste bij het team passen. Zitten er ongeschreven regels die een negatieve invloed hebben op prestaties en werksfeer? Herschrijf ze dan en werk er samen aan om de nieuwe regels te verankeren binnen het team.

Heeft u een team dat sterk gericht is op de onderlinge relaties? Dan is de kans op groepsdruk en frontvorming groter. Aan de taakgerichte kant is er juist weer het risico voor te weinig binding in het team waardoor niet alle kansen in de samenwerking benut worden. 



Hart en ziel

Eerst het klantbelang, dan het organisatiebelang
Wij weten wat onze klant wil dus suggesties van anderen nemen we niet zo serieus
We klagen veel over het gebrek aan klantinzicht van ons management en de rest van de organisatie
We doen alles voor de klant
We staan het toe dat collega’s op verschillende manieren werken. 
Ons oordeel over elkaars professionele gedrag spreken we niet uit.

Cowboy

Niet lullen maar poetsen
Vergaderen doen we kort en krachtig of we slaan het over
Als je niks hoort dan doe je je werk goed
Wij doen alles voor de resultaten
Zo nodig gaan de resultaten bij ons voor de collegialiteit
Hier wordt niet gezeurd
Privé laat je thuis
Over emoties hebben we het hier niet

Doe maar gewoon

Bij ons geen uitspattingen
Wij doen ons werk zoals we dat altijd gewend zijn te doen. 
Bij veranderingen gaan we mopperen
Over emoties praten we niet
Eerst de taak, dan de relatie
Samenwerken doen we alleen als het echt nodig is

Harmonie

De gezelligheid is bij ons minstens zo belangrijk als het werk zelf
Conflicten worden bij ons toegedekt
Roddelen mag hier best
Privé zaken worden hier uitgebreid besproken
We staan hier altijd voor elkaar klaar

Wil je weten hoe je ervoor zorgt dat jouw team zich in het juiste kwadrant beweegt en normen hanteert die helpen om tot goede resultaten te komen? Lees dan het boek ‘Groepsdruk, in tien stappen naar succesvol teamgedrag’ van psycholoog en teamcoach Annemieke Figee en haar collega Léonie van Rijn, te bestellen via managementsite.nl. 

Meer weten over ongeschreven regels? Lees dan eind van deze maand het interview met psycholoog en teamcoach Annemieke Figee in Peoplebusiness Magazine nr. 7. 
Vier keer per jaar het gratis People Business Magazine thuis ontvangen? Registreer dan hier