Leren saai? Werknemers vinden van niet. Sterker nog: de leerbehoefte van personeel is groot. Zo blijkt uit de Opleidingsmonitor, het jaarlijks onderzoek naar de opleidingsbehoeften van werkend Nederland, uitgevoerd door NIDAP en Springest. 3.257 professionals namen hieraan deel. 

Opleiding volgen

De respondenten waren verdeeld over diverse sectoren, maar werkten iets vaker in de zorg (24%), bij de overheid (17%) of in de zakelijke dienstverlening (13%). Net als voorgaande jaren had de helft van de ondervraagde professionals zich ingeschreven voor een opleiding en was 21 procentvan plan dit te gaan doen. 

De reden? Bijna een kwart van de ondervraagde professionals meent dat flexibiliteit een onmisbare competentie is in zijn of haar werkveld anno 2016. Vakinhoudelijke kennis (20%) en communicatie/soft skills (20%) volgen op een gedeelde tweede plek. Op nummer 3 volgt samenwerken (13%).  

Sectorontwikkelingen vereisen meer flexibiliteit 

Dat werknemers flexibel moeten zijn, is een thema bij HR-professionals, maar zeker werknemers beseffen zich dit ook. 

  • Automatisering is volgens 15 procent van de ondervraagde professionals de belangrijkste ontwikkeling in zijn of haar sector op dit moment, gevolgd 
    door 
  • reorganisaties of organisatieveranderingen; 
  • bezuinigingen; 
  • wijzigingen in de wet- en regelgeving. 

Deze ontwikkelingen doen allemaal een beroep op het aanpassingsvermogen van werknemers.

Vaker dan eens per jaar een opleiding 

Maar liefst 41 procent van de 3.257 ondervraagde professionals geeft dan ook aan vaker dan eens per jaar een opleiding of training te willen volgen. In de leeftijdsgroep 21-35 jaar is zelfs meer dan 50 procent hiertoe bereid. Bovendien zou 33 procent van alle professionals vaker leren in elk geval overwegen (‘misschien’). Slechts 26 procent staat hier afwijzend tegenover. 

opleiden_werknemers

Bijblijven belangrijker dan promotie 

De belangrijkste reden om een opleiding te willen 

  • 53% Verwerven of actualiseren van kennis; 
  • 18% Behoud van zijn of haar arbeidsmarktpositie of voor doorgroeimogelijkheden;
  • 11% Nieuwe competenties willen leren;
  • 11% Persoonlijke ontwikkeling;
  • 7% Breder inzetbaar zijn. 

Slechts 8 procent volgt een opleiding omdat dit noodzakelijk is of verplicht voor het beoefenen van een functie.  

Werk en privé combineren

Als men vaker dan eens per jaar een opleiding wil gaan volgen, is het uiteraard wel belangrijk om de opleiding goed met werk en privé te kunnen combineren. De meeste ondervraagde professionals geven aan dat zij dit kunnen doen door de opleiding op verschillende dagen en tijden te kunnen volgen (46%). 45 procent volgt de opleiding graag stapelbaar, zodat losse modules in eigen tempo gevolgd kunnen worden. 
 
Andere oplossingen die populair zijn om privé en werk te combineren met leren zijn

  • Begeleiding en coaching vanuit de opleider (35%); 
  • Kunnen kiezen uit verschillende locaties om lessen te volgen (30%);
  • Klassikale lessen ook online volgen (23%). 

opleiden_personeel

Blended learning blijft populairst 

Een andere oplossing om flexibeler te leren, is blended learning, waarbij deels online geleerd wordt. Deze leervorm is net als vorig jaar het populairst onder professionals:

  • 58 procent geeft de voorkeur aan een combinatie tussen klassikaal en online leren;
  • 27 procent prefereert klassikale lessen; 
  • 10 procent volgt het liefst uitsluitend online lessen.

Hoewel vaak wordt verondersteld dat oudere werknemers liever niet online leren, blijkt dit volgens dit onderzoek niet het geval. De verdeling van leervorm-voorkeuren is bijna gelijk in elk leeftijdsgroep.

 

Meer lezen? Vraag hier het volledige onderzoeksrapport aan

 

opleiden personeel Springest

 

Beeld: Getty Images