Beeld: Getty Images

Verhuizen naar en werken in het buitenland doe je niet zomaar. Als u een medewerker over de grens stuurt om daar voor u aan de slag te gaan, dan moet u deze ook de juiste begeleiding bieden. Een expat die zich thuis en welkom voelt, presteert immers beter. Wat er precies geregeld moet worden? 
Denk aan een visum, huisvesting, onderwijs, een werkvergunning, verzekeringen, belasting. En dat is nog maar het begin. Een paar tips om mee te starten.  

Expat
Als je door je werkgever tijdelijk naar het buitenland wordt gezonden ben je een expat. Niet alleen de multinationals sturen personeel de grens over, maar ook steeds meer mkb-bedrijven opereren internationaal. Tijdelijk is toch wel minimaal voor een jaar. Maar bedrijven sturen hun personeel tegenwoordig ook op projectmatige basis, denk aan een paar maanden, weg.

 

#1 Zorg voor een goede voorbereiding

Niks vervelender dan een medewerker die na 3 maanden Dubai heimwee krijgt. Zorg er daarom voor dat de expat in spe goed weet waar hij of zij naar toe gaat. En daarvoor is het bekijken van een website of een reisbrochure niet voldoende. Regel een (online) ontmoeting met andere expats om te praten over zakelijke en sociale cultuur. Of regel een proefbezoek: laat de medewerker een weekje meedraaien in het land en het bedrijf zelf. Om zo een goed gevoel te krijgen over de uitzending. 

#2 Schakel adviseurs in
Clementine Baan van Expat Servies Worldwide adviseert de werkgever goed om de tafel te gaan zitten met de werknemer en zijn of haar partner. Naast een persoonlijke impact, heeft een uitzending volgens haar fiscaal en arbeidsrechtelijk ook nogal wat voeten in de aarde. “Het moet voor iedereen duidelijk zijn waar ze aan beginnen. Zelfs voor de kinderen, die moeten ook een rol in het geheel krijgen. Er komt zoveel op de medewerker af dat de werkgever alle hulp moet bieden om een goede nieuwe start te maken. Schakel een hypotheekadviseur in als er een huis verkocht moet worden. Zoek mee naar een goede school voor de kinderen. Vraag na hoe goederen die achterblijven opgeslagen kunnen worden. Sta stil bij het pensioen om te vermijden dat de werknemer op zijn 65e zit met een WAO-gat. Het is aan de werkgever om het voortouw te nemen om deze zaken helder te krijgen.”

 

#3 Stel een goed contract op

Volgens Baan is een zorgvuldig opgesteld contract ook erg belangrijk. “Neem daar de tijd voor en vergeet ook de ‘kleinste details’ niet. Mag de werknemer bijvoorbeeld terug naar huis vliegen als zijn ouders ziek zijn?” Maar leg bijvoorbeeld ook vast wie zaken als medische keuringen en belastingafdracht regelt. Het platform Expat Exchange heeft op een rij gezet waar bij een onderhandeling over het arbeidsvoorwaardenpakket op gelet moet worden. 

#4 Vergeet de partner niet

Een uitzending die langer duurt, heeft ook grote impact op de partner van uw werknemer. Het is dan ook aan te raden de partner mee te nemen in het expatbeleid. Biedt taal- en cultuurcursussen aan of denk eens aan loopbaanbegeleiding. Om een werkvergunning te krijgen is het in landen als Amerika en China een voorwaarde dat partners getrouwd zijn. En hoewel het halen van het boterbriefje geen probleem zal zijn, is het toch ook belangrijk om ook al na te denken over hoe de zaken geregeld moeten worden mocht het huwelijk stuklopen. Zijn de huwelijkse voorwaarden ook houdbaar in het land van bestemming? 

#5 Denk ook alvast aan de terugkeer

Een expat die wordt uitgezonden, zal een keer ook weer terugkomen. En ook dat vraagt om voorbereiding. Voordat een expat terugkeert, is het goed om uit te zoeken waar deze op dat moment verzekerd is voor arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en ziektekosten. En om de medewerker niet in een zwart gat te laten vallen, kan afgesproken worden dat bij terugkeer altijd sprake is van baangarantie elders in het bedrijf. 

Meer informatie voor toekomstige expats? Lees de informatie op deze 5 sites. 

Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van Peoplebusiness in uw mailbox.