Een snelle, standaard afwijzing is zo makkelijk geschreven. Maar wie zijn sollicitanten beter behandelt, krijgt zo nieuwe ambassadeurs en klanten voor z’n organisatie. Waarom dat zinvol is? 3 vragen hierover aan Rob Vinke, hoogleraar Personeelswetenschappen aan de Business Universiteit Nyenrode. 

1. Een sollicitant 'goed behandelen'. Hoe doe je dat?

"Reageer altijd snel en inhoudelijk goed op de sollicitatie. Een veel te late, maar nette afwijzing krijgt ook het label ‘slecht’. Dat geeft geen plus en zo kom je vanzelf in een negatieve spiraal. Mensen hebben een olifantengeheugen en vergeten niet. Geef zelfs de afgewezen sollicitant tips waarmee succes kan worden geboekt. Elke sollicitatie is dan een leerervaring. Je hoeft niet heel persoonlijk te reageren, maar wel zo goed als mogelijk. Een dergelijke indruk maak je tenslotte maar één keer. Doe ook niet moeilijk over reiskosten. Wat kost het je nu echt? Geef reiskosten en geef het snel. Ook als er niet om wordt gevraagd. Ook dat is goed voor het imago."

2. Wat levert die aanpak op? 

"Als je iedere sollicitant ziet als drager van positieve lading op het imago van de organisatie dan geeft iedere sollicitatie een enorme kans op verbetering van het imago. Ook een afgewezen sollicitant levert positieve gevoelens op als het maar snel, netjes en met positieve aandacht gebeurt. De sollicitant blijft zo enthousiast. 
Iemand die solliciteert is immers nooit een eendagsvlieg die onder de radar doorvliegt. Het is niet iemand die je direct weer kunt vergeten. Dat doet de sollicitant namelijk ook niet. Verplaats je in hem of haar. Hoe zou jij je voelen in zijn of haar positie? Je blijft op het netvlies van de sollicitant gebrand. Je maakt altijd een onuitwisbare indruk. Een ambassadeur vertelt zijn verhaal over de ervaring verder, ieder keer opnieuw. Dat geeft een goed 'gevoel' over het bedrijf bij derden en dat gevoel blijft bestaan. Als de sollicitant wordt aangenomen of afgewezen moet dat geen verschil maken bij het blijvende gevoel. De gevoelswaarde slijt niet."

3. Wat is het effect van een slechte behandeling? 

"Voelt een sollicitant zich slecht behandeld dan blijft het slechte gevoel hangen en is er dus het omgekeerde effect. Er gaat een groot kruis door de naam van de organisatie. Die negatieve werking op het imago gaat door, jaar in en jaar uit. De sollicitant zal te pas en te onpas blijven hameren op die slechte behandeling. Zo word je het voorbeeld van hoe het niet moet. Toehoorders kennen de achtergrond en de omstandigheden van de afwijzing niet, maar slaan de negatieve effecten en gevoelens in hun geheugen op en vertellen dat ook door. Keer op keer.