Meer dan een campagne

In januari 2018 draaiden we een gewone campagne, met als thema Blij Met je Baan. Een succesvolle campagne, maar ik zag tegelijkertijd dat je de beleving van het merk Unique daar niet vanzelfsprekend mee verandert. Hoe beïnvloed je bijvoorbeeld clichés die bestaan over je merk? En hoe onderscheid je jezelf van andere organisaties? Ik koos ervoor om te werken aan onze identiteit.  De identiteit zoals wij die kennen binnen onze organisatie.

Wat is de identiteit van Unique?

Tijdens een autobiografische sessie met ons reclamebureau en collega’s vanuit de hele organisatie bogen we ons over Unique. Wie is Unique? Wie is haar held, wat vindt ze leuk en waar liggen haar interesses?  Uit de sessie bleek dat we best goed weten wie Unique is. De mens staat voor haar altijd centraal. We hebben aandacht voor kandidaten, opdrachtgevers en elkaar. Daarnaast zijn we een organisatie die graag feest viert en houdt van een goede sfeer. We zijn, ten slotte, autoriteit op hr-gebied, voor iedereen. Maar staan we daar genoeg stil bij? We denken soms dat we er vooral zijn om premiums te brengen. Daarnaast hebben we een imago dat niet aansluit bij onze identiteit. Dat we ons meer zouden richten op bonussen in plaats van de mens. Dat we discrimineren. Dat imago klopt niet. We willen ervan af en dat doen we door ons verhaal te vertellen, onze brandstory.

Het begint met Unique shows

Die story begint bij onze eigen collega’s. Want zij zijn het gezicht van Unique en het eerste contact voor kandidaten en opdrachtgevers. We organiseerden zes shows op mooie locaties met een eigen verhaal: Burgers’ Zoo en de Studio’s Aalsmeer. Daar vertelde ik over ons merk en hoe ons merk ervoor staat. Hoe beïnvloed je als collega onze identiteit? Het werkt niet om een kant en klaar concept over de schutting te werpen. Of om vanuit een ivoren toren de waarheid te verkondigen. Onze collega’s moeten hun eigen verhaal kunnen schrijven.

Daarom gaven we tijdens diezelfde shows een training storytelling. We horen en beleven zoveel verhalen tijdens ons werk, vertel erover! Het resultaat? Aan het eind van iedere show presenteerden collega’s hun eigen Unique story. Over te gekke matches of bijvoorbeeld hun eigen carrière. Over trots op je werk en de impact die een baan op jouw leven en het leven van een werkzoekende heeft.

De verhalen van Unique

De verhalen worden onderdeel van de merkbeleving van Unique. Stap voor stap voegen we onze brandstory toe aan al onze communicatie-uitingen. Zodat klanten en kandidaten ons merk beleven, tijdens ieder contactmoment. Daarnaast passen we de look en feel van onze website aan. Organiseren we de week van het anonieme cv, werken we samen aan een programma met als thema gelijke kansen. We vieren banen! En nu? Op naar stap 2. Naar kandidaten en klanten

Over Jill de Leeuw

Jill de Leeuw, 28 jaar, is brandmanager bij Unique. Als brandmanager bouwt ze aan ons merk. Aan de identiteit van Unique en merkbeleving. Om harten te raken.

Bekijk de brandstory van Unique!