Dinsdag 24 juli was het Demo Day voor de growth hackers van USG People. Bij het Talent Institute (waar zij de opleiding volgden) en in aanwezigheid van veel collega’s en directie kregen zij hun diploma. Rianke Walda, growth hacker bij Unique, vertelt over Demo Day, auto’s en haar experimenten.

Hoe ging de voorbereiding op Demo Day?

We bereidden de middag voor tijdens een zogenaamde deepdive, wekelijkse terugkom- of verdiepingsdag bij het Talent Institute. Eerder leerden we over Google Analytics of bijvoorbeeld Facebook. Nu kregen we een workshop over het geven van presentaties. Tijdens deze workshop werden we uit onze comfortzone gehaald. Wat gaat er goed en wat kan beter? Vervolgens presenteerden we onze experimenten aan onze collega’s en aan de directies van USG People. Het voelde nog beter dan mijn hbo-diploma! Er was een gastenlijst, champagne en er waren bloemen. In plaats van troste ouders zaten nu onze managers, oude managers en collega’s op de eerste rij om foto’s te maken. Superleuk, over waardering gesproken. 

Werf je nu anders dan voor de opleiding?

Zeker! Vooral bij het e-recruiten hield ik rekening met de informatie die we kregen van opdrachtgevers of collega’s op de vestiging. Maar gaat het dan altijd over de doelgroep zelf? Een voorbeeld is een autobedrijf. Mensen die er werken houden van auto’s, zou je denken. Dus dan noem je in je werving dat je met auto’s werkt. Maar wat betekent dat dan, auto’s is zo’n breed begrip. Uit mijn onderzoek bleek dat werknemers juist graag sleutelen aan een auto. We targetten die mensen, zodat we de juiste kandidaten vinden.

Zo ontdekten we tijdens onze opleiding dat een bepaalde doelgroep een kat interessanter vindt om op te klikken dan een afbeelding van de toekomstige werkplek.

En hoe gaat het nu verder?

We werken nu allemaal in het veld, ikzelf samen met twee collega-growth hackers voor de opdrachtgevers uit het grootbedrijf. We werven snel, als teams direct hulp nodig hebben voor een vacature. En we krijgen de tijd om ook hoog over projecten te doen. Waarbij we vooral aan het werk gaan met feedback van klanten en kandidaten.

Hoe houden jullie contact?

Iedere week werken we samen op het hoofdkantoor van USG People in Almere. Daarnaast houden we een experimentenlogboek bij, zodat we van elkaar kunnen leren. Iedere maand presenteren we op vrijdag onze bevindingen en nieuwe tools.

Wat ga je vandaag doen?

Eerst ga ik de experimenten die ik vorige week klaar heb gezet analyseren. Om zo te weten wat de resultaten zijn. Moet ik experimenten aanpassen om zo meer sollicitanten te bereiken? Bijvoorbeeld: als ik een grote groep kandidaten wil bereiken die een contact center functie zoeken bij een verzekeringsmaatschappij, benadruk ik dan vooral de wft-opleidingen die Unique organiseert, en die verplicht is op het moment dat je gaat werken? Of richt ik me toch op het salaris dat kandidaten verdienen die dit werk als (bij)baan doen? Ik adviseer vervolgens opdrachtgever en vestiging over het resultaat van mijn onderzoek.

En vanmiddag heb ik een afspraak bij een verzekeringsmaatschappij. Ik presenteer daar over persona’s. Wanneer we het hebben over een profiel van een kandidaat, dan praten we vaak automatisch over de inhoud van de vacature. Terwijl het juist voor het werven interessant is om te weten of die kandidaat bijvoorbeeld naar een festival gaat, wat zijn of haar hobby’s zijn. Net zoals bij die kat of dat klussen aan een auto.

Over Rianke

Rianke Walda werkt vier jaar bij Unique. Ze begon als stagiaire voor klantcontact centerfuncties in de regio Arnhem. Sinds maart 2018 is ze growth hacker. Daarnaast traint ze collega’s in het gebruik van social media.

Stem op onze growth hackers!

De growth hackers van USG People zijn genomineerd voor de Computable Award 2018. Stem ook op Rik, Sebastien, Lana, Stephanie, Rianke en hun collega's!

Ik stem meteen