De termen ‘manager’ en ‘leider’ worden vaak door elkaar gebruikt. Vaak bedoelen we hetzelfde. Misschien gebeurt dat ook wel bij jou in het bedrijf. Toch zijn er wel duidelijke verschillen in rollen en verantwoordelijkheden tussen managers en leiders: 

Een manager: 

  • is verantwoordelijk voor het beheersen en controleren van processen;
  • richt zich voaal op het bereiken van concrete resultaten en uitvoeren van taken binnen afgesproken kaders (budget, tijd, etc.); 
  • stuurt ook zijn mensen aan.

Een leider: 

  • stimuleert anderen om resultaten te bereiken en streeft ernaar de organisatie in de juiste richting verder te brengen; 
  • houdt zich sterk bezig met analytische, emotionele en gedragsmatige aspecten;
  • heeft een duidelijke toekomstvisie, motiveert medewerkers en daagt hen uit.

Op de middelbare school, tijdens de studie en later in het werk worden we vooral getraind in organisatorisch leiderschap: oftewel management. Maar goede managers zijn niet automatisch effectieve leiders, terwijl we dat wel van hen verwachten.

Effectief leidinggeven John Eades

Leiderschapsontwikkeling

Kun je die skills bij je managers aanleren? Jazeker, zegt John Eades, CEO van LearnLoft, een bedrijf dat organisaties helpt bij het leiderschapsontwikkeling. Hij is daarnaast auteur van managementboek F.M.L. Standing Out & Being a Leader 

John Eades benoemt zes gewoonten die je managers veranderen in leiders:

Gewoonte #1 Zoek een doel (niet salarisgedreven) 

Een van de beste manieren om een sprong te maken naar leiderschap is het vinden en formuleren van een écht doel (dus niet je salaris) in je werk. Medewerkers hebben het snel in de gaten als geld je enige drijfveer is. Ze voelen zich als werknemer niet serieus genomen en nemen jou als leider ook niet serieus.

Gewoonte #2 Decentraliseer de besluitvorming

De meeste mensen komen terecht in een managementpositie omdat ze goed in hun werk waren. Kenmerkend voor hun eerste dagen als manager is hun drang om alle problemen van de wereld op te lossen en een belangrijk onderdeel te zijn van elke beslissing die het team heeft. Het probleem is dat de mensen die zij nu leiden, worden behandeld als volgelingen. Ze hebben het gevoel dat zij ondergeschikt zijn. Hiermee creëer je automatisch meer volgers in plaats van meer leiders.

David Marquet, leiderschapskundige, zegt hierover: ‘Volgers hebben een beperkte beslissingsautoriteit en weinig prikkels om hun intellect, energie en passie optimaal uit te oefenen. Degenen die orders némen, lopen gewoonlijk op halve kracht als het gaat om verbeelding en initiatief.’

De sleutel tot succes is niet alleen sámen met je mensen beslissingen nemen, maar het ook een belangrijk onderdeel van hun baan te maken.

Gewoonte #3 Geef en dien ook buiten je werk

Winston Churchill zei ooit: ‘We leven door wat we krijgen. We maken een leven door wat we geven.’ Met andere woorden, laat zien dat je ook kunt geven buiten je werk. Kijk naar vrijwilligerswerk of start een support-groep. Het idee hierachter is dat als je leert om je vrije tijd op te geven voor “onbekenden” je dat dienen en empoweren van anderen ook in je werk gaat doen.

Gewoonte #4 Wees een voorbeeld

Leg je mensen niets op, maar geef het goede voorbeeld van hoe je het hebben wilt. Van hoe laat je op kantoor aankomt, hoeveel vakantie je opneemt, wat je draagt tot open zijn over de werkzaamheden die je thuis en op je werk doet. De keuzes die jij als leider elke dag maakt, worden door je medewerkers bekeken en beoordeeld. Geef daarom het goede voorbeeld. Jouw acties weerspiegelen hoe je geportretteerd zult worden.

Gewoonte #5 Denk niet dat je de held moet zijn

Net als de meeste professionals, ontmoette ik vroeger mijn grootste zwakte. Ik dacht dat ik de enige was die dingen goed kon doen, en ik moest mijn hand in elke beslissing nemen. Dan vertelde iemand me: "Als je snel wilt gaan, ga alleen. Als je ver wilt gaan, ga samen."

Het was precies wat ik moest horen. Vanaf dat moment wist ik dat ik niet langer de held moest zijn. Nu omring ik mezelf met getalenteerde mensen. Ik vraag hen om hulp, geef hen alle verantwoordelijkheid, en proberen meer te luisteren dan ik spreek.
Gewoonte #6 Stop met het zoeken van excuses

Als je regelmatig zegt of denkt: ‘Er zijn te weinig uren in een dag’ of ‘dit kwartaal is zo belangrijk,’ stop daar dan mee en reflecteer op wat je zegt. Elk kwartaal is belangrijk en elke dag is belangrijk, maar het mag geen excuus zijn om je van je verantwoordelijkheden als leider te onttrekken. Je moet te allen tijde bezig zijn met kritisch denken over hoe je mensen het best kunt aansturen.

Effectieve leiders hebben een windscherm mentaliteit

John Eades sluit de 6 gewoonten af met de zin: Het maakt niet uit of je een manager of een leider bent, ik wil dat je de mentaliteit van het windscherm (De Windshield Mentality) begint te omarmen.

'Bij de windscherm mentaliteit denk je aan wat er voor je is in plaats van achter je. Begin te denken en te plannen hoe je deze gewoontes gaat uitvoeren en kijk niet terug!'

Leestip! Wat we kunnen leren van Mark Rutte zijn authentieke leiderschapsstijl

Bron: Linkedin Pulse
Beeld: Getty Images