Bij IT-bedrijf Incentro staan drie kernwaarden centraal: geluk, ambitie en specialisme. Maar het gaat ook om medewerkersbetrokkenheid (engagement) en zelforganisatie (empowerment). Incentro boekt succes. Een interview met managing director John de Koning.

Het verzuim en verloop bij Incentro is in vergelijking met de markt laag, al sinds de oprichting in 1996. Hoe komt dat? De Koning: "Dat is al zo sinds de oprichting in 1996. Collega’s vinden hier hun werkgeluk. En geluk voed je door het geven van ultiem vertrouwen, stimuleren van ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling. Natuurlijk zijn er afspraken en kaders, maar de organisatie is wars van hiërarchie en een directieve stijl van leidinggeven. Iedereen is autonoom en werkt aan zijn of haar specialisme. Als consultant bepaal je dan ook zelf je ontwikkelpad op basis van je talent, ervaringen en ambitie. Fouten maken mag en er geldt een ongelimiteerd opleidingsbudget."

Autonomie

Wil je meer autonomie? Dan pak je bijvoorbeeld zelf managementtaken op. “Samen met je team bepaal je je groeiambitie en op basis daarvan of er nieuwe collega’s aangenomen moeten worden. Het is zelfs mogelijk om je eigen cel te starten.” Zegt De Koning, die zelf ruim twee jaar geleden een eigen cel oprichtte in de werkspoorkathedraal in Utrecht. Met e-commerce als specialisme. Andere collega’s richtten bijvoorbeeld een cel op in Kenia en Spanje.

Een voorbeeld van autonomie is ook het aandeel dat medewerkers hebben in het bedrijf. Iedere Incentronaut (zo wordt een Incentro-medewerker genoemd) kan vanaf een bedrag van 500 euro aandelen kopen. “Dan heb je een stukje Incentro in handen. Op dit moment bezitten collega’s een kwart van de aandelen. Het doel is dat de organisatie als geheel steeds meer in handen komt van de medewerkers.”

Drie kernwaarden

Incentro bestaat dankzij de drie kernwaarden. En collega’s blijven er werken, ondanks de extreme capriolen die bijvoorbeeld concurrenten ondernemen om mensen te werven. Hoe voorkom je verloop? “Het salaris is marktconform en mag geen dissatisfier zijn. Maar daarna speelt de ruimte die wij hebben om je persoonlijk te ontwikkelen meteen een rol. Zo heeft een Incentro een eigen Academy ontwikkeld waar iedereen opleidingen kan volgen (hard en soft skills). Voor Young Professionals start vier keer per jaar een traineeship waarin je wordt klaargestoomd tot consultant. Mensen worden gelukkig van het idee dat er altijd de mogelijkheid is om een opleiding te volgen.”

Waardering

En dan is er de persoonlijke aandacht. “We kennen elkaar goed, door alle lagen heen. We geven elkaar persoonlijke verjaardagscadeaus, klussen bij een collega die verhuist en gaan op kraamvisite. Je wilt niet weten hoeveel bierpakketjes ik al heb verstuurd om mensen te bedanken. Een oprecht stuk erkenning en waardering is erg belangrijk”
Opvallend in de Hr Marktmonitor is dat 56% van werkgevers verwacht dat het geven van complimenten voor werknemers het belangrijkste teken van waardering is. Terwijl de werknemers zelf een score geven van 37%. Hoe komt dat? De Koning: “complimenten geven hoort bij persoonlijke aandacht. Net als feedback. Feedback is belangrijk. En juist daar gaat het vaak eerder over negatieve dingen. Misschien geven werkgevers niet vaak complimenten. En is de score daarom ook lager bij werknemers.”

Uitdaging

Hoe zorg je ervoor dat medewerkers steeds uitgedaagd worden? In de Hr Marktmonitor schatten werkgevers het belang van doorgroei hoger in dan werknemers. Hoe is dat bij Incentro? “Voor onze mensen is continu ontwikkelen en jezelf uitdagen belangrijk. Laat mensen steeds ontdekken wat ze willen, of ga eens iets heel anders doen om te ontdekken waar je talent ligt en je gelukkig van wordt. Binnen Incentro is sprake van ‘master your own destiny’. Een voorbeeld van empowerment en ingrediënt voor het ervaren van werkgeluk.”

Net zoals de belangrijkste KPI voor Incentro: een hoge score op werkgeluk. “Doel is om in Nederland altijd een top 3 plek te behalen in het Great Place to Work onderzoek. En in Europa willen we in de top 20 staan. Omzetgroei is een resultante van gelukkige medewerkers en gelukkige klanten. Deze formule werkt voor ons, we groeien al 21 jaar op rij”.

De Hr Marktmonitor

Het interview met John de Koning staat in de negende editie van de Hr Marktmonitor.

Bestel het resultaat van het grootste hr-onderzoek van Nederland.