Internationale Vrouwendag

In 1911 was er de eerste Internationale Vrouwendag, Nederland volgde in 1912. En dit jaar is het thema 'Vrouwen en mannen zijn overal gelijkwaardig’. Het doel van de dag is in 2018 is: aandacht voor economische zelfstandigheid, huiselijk geweld, emancipatie en participatie. En aandacht voor het aantal vrouwen in het bedrijfsleven.

Quotum

In 2013 werd het ‘wettelijk streefcijfer’ bepaald. Op 30% van de Nederlandse topfuncties had in 2016 een vrouw moeten zijn, een percentage dat niet werd behaald. Volgend jaar moest het percentage 20% zijn, ook deze doelstelling haalt Nederland niet Het gevolg nu is het advies van de Commissie Monitoring Topvrouwen voor een ‘afdwingbaar quotum’ via het ‘ingroeiquotum’. Vanaf 2020 zal het aantal vrouwen in topfuncties dan stap voor stap groeien naar uiteindelijk een percentage van 30% in 2025. Het quotum is omstreden, kun je bedrijven dwingen om mensen te werven die ze misschien niet willen aannemen? Op People Business gaven drie ondernemers in juli 2017 hun visie op een vrouwenquotum, twee vrouwen en een man. Deze visies lees je in dit artikel.

International Women’s Day Summit

Twee dagen voor Internationale vrouwendag 2018 organiseerde Harper’s Bazaar dinsdagmiddag 6 maart de ‘International Women's Day Summit’. Een middag waarbij de nadruk lag op de rolmodellen van vrouwen en de manier waarop je de zichtbaarheid van vrouwen benadrukt en vergroot. Algemeen Directeur van Unique, Marion van Happen, nam deel aan de paneldiscussie. Zij vertelde over de stappen uit haar carrière. Staffuncties en managementbanen, binnen en buiten Nederland.

Steek je hand op

Het advies van Marion is om tijdens je carrière geen rol te spelen, maar te vertellen wie je bent en waar je goed of minder sterk in bent. Om uit te stralen wat je echt denkt. Sta open om te leren en vraag steeds feedback op je ideeën. Aan mensen waarmee je samenwerkt, die je niet goed kent en die naast je staan.

En juist met mensen die ze niet kent wil Marion samenwerken, want vaak resulteert die samenwerking in nieuwe businessplannen. En, belangrijk: jij bepaalt wat jij toevoegt aan een organisatie. En hoe je het verschil maakt binnen een bedrijf. En doe dat zonder je gedrag te veranderen, of de houding van een ander te kopiëren. Je voegt alleen iets toe als je anders bent dan de anderen. Steek je hand op. Leer waarin je verschil maakt en deel je ideeën. Wie ben je als individu en wat maakt jou anders? Als je dat weet dan werk je echt aan diversiteit.

Bronnen: http://www.internationale-vrouwendag.nl/thema-2018-internationale-vrouwendag/ en https://www.volkskrant.nl/economie/aantal-vrouwen-in-de-top-groeit-teleurstellend-traag-commissie-pleit-voor-afdwingbaar-quotum~a4578322/