Promotie geven. Ongeveer een op de zes werknemers die in 2016 ten minste twee jaar bij hun werkgever werkten, hebben in de voorafgaande twee jaar bij deze werkgever promotie gemaakt. Een op de 25 ging in deze periode in functieniveau omlaag. Jongeren tot 35, hoogopgeleiden en mannen maakten relatief vaak promotie. Oudere werknemers en werknemers met een minder goede gezondheid gingen vaker terug in functieniveau. Dat meldt het CBS op basis van een nieuwe publicatie.

Promotie maken, verdienen, geven

Je medewerker promotie geven, wanneer doe je dat?

 

Als je je medewerkers wilt belonen voor goed werk zijn daar veel middelen voor. De meest gebruikte zijn een promotie of salarisverhoging. Het is belangrijk dat die beslissing zorgvuldig wordt genomen. Want met het geven van een promotie geef je ook een signaal af naar de rest van de werknemers. Je beloningsgedrag moet dus in lijn zijn met jouw bedrijfswaarden. Een werknemer die ontzettend goed is in zijn werk, maar zijn collega’s als slaven behandelt zou geen promotie of beloning moeten krijgen, toch?

Leestip!

Hoe weet je of jouw medewerker echt klaar is voor promotie?  

Bij veel bedrijven hangt een promotie samen met leiderschap. Maar niet iedereen die zijn werk uitstekend doet, is ook goed in het omgaan met meer verantwoordelijkheden of leidinggeven aan meer mensen. Niet iedereen ambieert dat ook. Het zal niet de eerste keer zijn dat een bedrijf zijn beste operationele medewerkers verliest door ze een managementfunctie te geven. Realiseer je daarom goed dat er meer manieren zijn om je beste mensen te belonen en ze tegelijkertijd bevlogen te houden. 

Leestip!

Wel of geen promotie? Volg het vijf-stappenplan! 


Stap 1. Vraag anderen naar de prestaties van de desbetreffende medewerker


Stel jezelf de vraag: is jouw werknemer in staat de functie te vervullen die je hem of haar wilt geven? De prestaties in iemands huidige functie geven daar vaak al een goed beeld van. Ga niet alleen uit van je eigen indruk en observaties maar vraag ook anderen om hun mening en inschatting. Zij hebben op een andere manier met de medewerker te maken. Voert uw medewerker bepaalde taken van zijn of haar nieuwe functie nu al uit, dan is dat een mooi bewijs dat hij of zij klaar is voor de promotie. 

Stap 2. Kijk of je medewerker toe is aan een nieuwe uitdaging 

Een goede indicator van het feit dat iemand klaar is voor een promotie is als hij/zij de wens uit meer te leren en toe is aan een nieuwe uitdaging. Vooral mensen die heel erg goed zijn in hun werk hebben de werkzaamheden snel onder de knie en hebben vervolgens de behoefte om opnieuw uitgedaagd te worden. Is iemand op een gegeven moment overgekwalificeerd voor zijn werk, dan leidt dit al snel tot verlies van betrokkenheid en motivatie. Houd daarom altijd in de gaten of uw medewerkers nog wel uitgedaagd worden en nieuwe dingen leren. Zo niet, dan is een promotie of een ander takenpakket sterk aan te raden. Zowel voor het individu als voor de organisatie.

Leestip!

Stap 3. Vraag of de medewerker zin heeft in de nieuwe taken

Ga voordat je je medewerker een promotie geeft, eerst na of de persoon in kwestie de nieuwe werkzaamheden wel ziet zitten. Het gebeurt regelmatig iemand helemaal niet zit te wachten op een promotie. Het feit dat je medewerker ergens goed in is, wil niet automatisch zeggen dat hij of zij er ook plezier aan beleeft. Vraag dus of hij of zij graag nieuwe verantwoordelijkheden en taken op zich wil nemen. Zo niet, kijk dan of er andere opties zijn, of er andere (uitdagende) taken zijn die hij of zij wel ziet zitten. Je wilt je werknemers natuurlijk wel gemotiveerd houden. 

Leestip!

Stap 4. Geef je medewerker eerst een opdracht of proeftijd 

Of je medewerker op zijn plek is in de nieuwe functie, is niet altijd van tevoren te zeggen. Vooral als het nieuwe takenpakket afwijkt van het huidige is zo’n inschatting lastig te maken. Je zou in zo’n situatie je medewerker eerst een opdracht of proeftijd kunnen geven. Dat werkt twee kanten op: je medewerker kan kijken of de nieuwe functie bij hem past, als werkgever krijg je inzicht in zijn of haar capaciteiten. Belangrijk is dat je hier wel open en eerlijk over bent:

  • Wees duidelijk over de periode die ervoor staat. 
  • Spreek de criteria af waarop je gaat beoordelen. 

Wanneer iemand deze ‘proeve van bekwaamheid’ doorstaat, dan kun je dit belonen met een openlijke waardering en een nieuwe functietitel en/of salarisverhoging.

Leestip!

Stap 5. Stel een takenpakket op 

Een promotie betekent niet altijd een compleet nieuwe functie. Soms blijft iemand in dezelfde functie, maar krijgt er alleen enkele taken bij. Stel daarom altijd een takenpakket op voor de nieuwe functie. Op basis daarvan kun je namelijk ook vaststellen hoeveel loonsverhoging gepast is. Hoeveel extra salaris je de medewerker bij promotie moet geven, is lastig te zeggen. Sommige bedrijven hanteren als vuistregel een loonstijging van 3 tot 6 procent. Maar ook 5 tot 10 procent komt voor, vooral bij promoties die samenvallen met de (half)jaarlijkse loonstijging.

Tip

Bij een promotie kun je ook met de werknemer afspreken dat hij een loonsverhoging moet ‘verdienen’ door in de nieuwe functie eerst bepaalde meetbare doelen te behalen. Zo laat je het salaris wat meer in de pas lopen met de nog te verwachten prestaties. Zorg er in de tussentijd voor dat de medewerker gemotiveerd blijft. 

 Beeld: Getty Images