Langdurig zitten is ongezond. Dat is algemeen bekend. Toch lijken maar weinig werknemers zich bewust te zijn van de werkelijke risico’s van een zittende levensstijl.
Dat blijkt uit onderzoek van Stuart Flint aan de Leeds Beckett University. De ondervraagde werknemers erkennen wel dat langdurig zitten slecht is voor de gezondheid. Ze koppelen dit echter niet aan ernstige gezondheidsschade. Het gros brengt het zit-gedrag in verband met minder ernstige gezondheidsschade zoals pijn in de nek en rug, vermoeide ogen en gewichtstoename.

Leestip!

Het risico van langdurig zitten en waarom wij dynamisch werken

 

Hartstikke productief
Liesbeth doet haar werk zittend en meestal vanachter haar computer. Naast het ‘gewone’ werk, belt ze niet alleen zittend, ook vergaderen doet zij op een stoel, net als overleggen met collega’s, koffie drinken en lunchen. Full focus op haar werk dus, vaak wel zes uur per dag en dat maakt Liesbeth hartstikke productief. Toch? 

Vier uur achter computer
Misschien is ze wel productief op haar werk, maar thuis voelt Liesbeth zich een wrak. En één avond en nacht hersteltijd is vaak niet genoeg. Dit zitgedrag gaat haar op termijn opbreken. Liesbeths gedrag is niet uitzonderlijk. Uit cijfers van het CBS blijkt dat een fulltime medewerker gemiddeld ruim vier uur achter zijn computer zit. Dat getal loopt op tot circa zeven uur in de informatie- en communicatiesector en 6,5 uur in de financiële dienstverlening. En volgens Peter-Jan Mol, adviseur van Kenniscentrum Sport, ligt dat nog veel hoger. Hij stelt: “Als je het over een hele dag bekijkt, dan zit het merendeel boven de tien uur.”
 
Zitten even slecht als roken
Oké, we zitten dus teveel. Jouw medewerkers wellicht ook en zelf maak je je er misschien ook wel schuldig aan. Niet gek ook, want we leven in een zitcultuur. Waar je ook komt, je krijgt als eerste een zitplaats aangeboden: Bij de dokter, in het openbaar vervoer, of tijdens een werkoverleg. Zitten is de standaard. Is dat erg? Ja, toch wel. Het probleem wordt onderschat. We zijn ons niet bewust van de negatieve gevolgen, denk aan een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht. De effecten op de gezondheid van veel en vaak langdurig zitten is volgens diverse onderzoeken even slecht als roken. Uit onderzoek dat epidemioloog Hidde van der Ploeg van het VU Medisch Centrum blijkt dat mensen die dagelijks 2 tot 5 uur staan/bewegen, 10 procent minder kans lopen om te overlijden dan mensen die 0 tot 2 uur staan/bewegen. Wie 5 tot 8 uur per dag staat/beweegt, heeft een 15 procent kleinere kans; wie meer dan 8 uur per dag staat/beweegt, een 24 procent kleinere kans.

Leestip! 

Omslag in doen én denken
Bewustwording is dus nodig. Een omslag begint bij het veranderen van de fysieke werkomgeving, denk aan de volgende tips: 

  • Zorg dat de keuken of het koffieautomaat niet in de buurt van de werkplek staat
  • Zet de printer (sowieso in een andere ruimte; want schadelijk) zo ver mogelijk.
  • Stimuleer traplopen
  • Introduceer zit-sta tafels, bureaufietsen, lunchwandelen
  • Ga staand werken: vergaderen/overleggen

Leestip!

Bedrijfscultuur
Onderzoeker Flint zegt de bedrijfscultuur, de inrichting van de werkplek en persoonlijke factoren allemaal een sleutelrol spelen in het verminderen van de tijd die werknemers zittend doorbrengen. Veel werknemers hebben het idee dat het niet wordt geaccepteerd dat ze rondlopen op de werkvloer ‘tenzij je een A4’tje in je hand hebt’.
Volgens de respondenten in het onderzoek is het belangrijk dat het senior management het aanmoedigt dat werknemers het zitten regelmatig onderbreken. Ook vinden zij dat het bewustzijn van werknemers over de ware risico’s van langdurig zitten moet worden vergroot.

Leestip!

Zitten is een gewoonte geworden. Ook de sociale werkomgeving moet mee in de nieuwe beweegcultuur. Het moet normaal zijn als je (of je collega) opstaat, beweegt, een stukje gaat lopen. Peter-Jan Mol, adviseur van Kenniscentrum Sport geeft op Nu.nl de volgende 3 tips:

 

  1. Communicatie

    Schaf je bijvoorbeeld een zit-sta tafel aan, communiceer daar dan over. Geef een demonstratie; daarom gebruiken we deze stoel zo werkt het en dit zijn de effecten. 

  2. Verleiding

    Spoor mensen aan om hun gedrag aan te passen. Maak bijvoorbeeld van het trappenhuis een leuke plek in aankleding, geur, verlichting. Stel als regel in dat jullie na het lunchen een uur gaan wandelen. 

  3. Voorbeeld geven

Geef zelf het goede voorbeeld. Ga mee met lunchwandelen, gebruik zoveel mogelijk sta-tafels en doe de (functionerings)gesprekken lopend.

Leestip!

Zo kan het ook! Staand werken

 




 

 

Beeld: Getty Images