Pas sinds heel kort is bekend hoe schadelijk het voor de hersenen is om tot ’s avonds laat te werken. In het Zweeds vaktijdschrift Sleep is een onderzoek gepubliceerd waarin de desastreuse gevolgen in kaart worden gebracht. Eerder schreven we al over slaap als de vergeten productiviteitsboost. Goed slapen komt de productiviteit ten goede. Maar slecht slapen is schadelijk. 

Eiwitten

De onderzoekers keken naar het niveau van bepaalde eiwitten in het bloed. Deze eiwitten worden in verband gebracht met hersenbeschadigingen en pieken bijvoorbeeld in het geval van een hersenschudding. Uit het onderzoek blijkt dat die proteïnen na een nacht doorwerken 20 procent meer aanwezig zijn dan wanneer een gezonde nachtrust wordt genoten. 
Net als een hersenschudding herstelt het lijf wel van deze onbalans. Maar het probleem bij gemiste slaap is dat het niet echt in te halen is. In eerder onderzoek, waaraan de Zweedse publicatie refereert, werd een groep mensen gevraagd om een week lang slechts drie tot vijf uur per nacht te slapen. De week daarna konden ze onbeperkt slapen. In die periode werden ze onderworpen aan diverse tests. In de tweede week namen de prestaties wel toe, maar de controlegroep die de eerste week zonder slaaptekorten doorkwam presteerde ook in de tweede week aanmerkelijk beter. 

Ongelukken

Slaapgebrek is een bron van fouten en ongelukken. Het ongeluk met de Challenger – de Space Shuttle die vlak na de lancering explodeerde en waarbij de gehele bemanning omkwam - was waarschijnlijk deels het gevolg van slaaptekort. Maar ook de enorme olieramp met de Exxon Valdez die de kusten van Alaska met olie besmeurde, was (deels) te wijten aan slaapgebrek. Niet onlogisch, want slaapgebrek leidt tot het slechter functioneren van het geheugen, slechtere concentratie en verstoring van cognitieve processen waardoor fouten worden gemaakt. Slaap is essentieel voor de werking van het brein. Tijdens de slaap worden belangrijke verbindingen ‘belangrijk’ gemaakt en minder belangrijke verbindingen worden afgedankt. Het leren – of beter het vastleggen van het geleerde – vindt grotendeels plaats tijdens de slaap. 

Doorwerken is slecht

Hoewel het soms onvermijdelijk is, is doorwerken dus schadelijk. Niet alleen omdat het de slaaptijd effectief verkort, maar ook omdat u zichzelf (of uw personeel) de voordelen van de schemering ontzegt. Door het afnemende licht schakelt het lijf in hormonale zin langzaam over naar de nacht. Gekleefd aan uw beeldscherm – dat enorm veel licht produceert – ontgaat de ondergaande zon u volledig. En verzuimen uw lijf en uw geest zich voor te bereiden op een gezonde nachtrust. 

Meer lezen?
Tips voor het slapen gaan 
  Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van People Business in uw mailbox.