Alle academische kwalificaties en hard skills van je medewerkers ten spijt, je bestaande en nieuwe werknemers moeten in deze snel veranderende wereld vooral leerbaar zijn. Alle vaardigheden die ze voor de arbeidsmarkt van vandaag hadden geleerd, zijn immers achterhaald voor de arbeidsmarkt van morgen. Dat vraagt om een andere manier van denken bij het aannemen van nieuwe talenten en het duurzaam blijven inzetten van je huidige medewerkers. Het uitgangspunt moet ‘leerbaarheid’ zijn. Hoge leerbaarheid stelt medewerkers immers in staat om informatie te vertalen in daadwerkelijke kennis. 

Hoe je leerbaarheid bij je medewerkers kunt bevorderen? Drie tips: 


#1 Richt je op de leerbare medewerker


Verspil niet langer je trainingsbudgetten aan medewerkers die niet leerbaar zijn, maar spendeer je geld aan nieuwsgierige en leergierige medewerkers die oprecht geïnteresseerd zijn in het verwerven van nieuwe kennis. Door hun hongerige geest zijn jouw leerbare medewerkers beter te trainen omdat ze meer openstaan voor feedback en ambitieuzer zijn dan de medewerker die niet of nauwelijks openstaat voor nieuwe dingen. 

#2 Begin bij jezelf en geef het goede voorbeeld


Wil je dat jouw medewerkers nieuwe dingen leren? Geef zelf het goede voorbeeld. Laat zien dat je tijd moet maken om nieuwe dingen te leren. Vertel over het laatste boek dat je las en je ogen en geest heeft geopend (artikelen lezen van Facebook-vrienden telt niet.). Laat zien dat je je verdiept in een nieuw product of een nieuwe dienst, dat je spreekt met mensen die buiten jouw vakgebied liggen. Praat met je mensen over hoe moeilijk het is om je dagelijkse routines te doorbreken, wissel ervaringen uit. En vraag jezelf en je medewerkers: Wanneer heb je voor het laatst de waarom-vraag gesteld?

#3 Beloon je lerende medewerker


Wil je gedrag van mensen daadwerkelijk veranderen, laat hen dan zien dat je het meent. Alleen nieuwsgierige mensen aannemen en hopen dat ze leerbaar zijn is niet genoeg. Je moet hen ook belonen. Begin simpel: Stimuleer en beloon het schrijven van blogs, het delen van de nieuwste (wetschappelijke) inzichten op jouw vakgebied via social media, voed hun nieuwsgierigheid met informatie, roep een prijs in het leven voor medewerkers die evenementen of activiteiten organiseren. En last but not least: Bied medewerkers voortdurend nieuwe uitdagingen. Door te werken in een omgeving waarin ze continu worden gestimuleerd kunnen ze hun leerbaarheid oefenen en hun expertise steeds verder verbreden. Van levensbelang voor zichzelf én het bedrijf. 


Meer lezen over dit onderwerp?


In 4 stappen naar een lenige organisatie
Beeld: Getty Images

Bron: Harvard Business Review