Wist u dat een medewerker in zijn professionele carrière zo’n 33% van zijn leven op kantoor spendeert? Niet verrassend dat een fijne werkomgeving, fraai interieur vol vernuftig design bijdraagt aan de gezondheid, de tevredenheid en de productiviteit van uw personeel. Uit diverse studies, waaronder onderzoeken van van Professor Craig Knight (University of Exeter) onder 2.000 kantoormedewerkers en Gensler (Bureau voor kantoorontwerp) onder ruim 2.000 Amerikaanse werknemers, blijkt dat medewerkers die in staat gesteld worden hun eigen werkomgeving te ontwerpen en in te richten, niet alleen gelukkiger en gezonder, zijn, maar ook productiever. Gedurende twee vervolgstudies, waarvan één uitgevoerd in een commerciële werkomgeving en één op de universiteit, werden werknemers bovendien in verschillende kantoorruimten geplaatst. De werkomgevingen waren respectievelijk steriel (kaal en functioneel), verrijkt (aangekleed met planten en schilderijen), zelf ingericht of door de manager ingericht. Bij werknemers in de verrijkte werkruimten werd een verhoogde productiviteit van 17 procent vastgesteld ten opzichte van de steriele werkplek. Bij de zelf ingerichte werkomgeving was dit verschil 32 procent. Hoogste tijd om uw kantoor mét uw medewerkers onder handen te nemen. 

Geef medewerkers invloed op de inrichting

Het is belangrijk dat de medewerker die moet leven in de werkomgeving ook kan meebeslissen hoe die werkomgeving eruit ziet. Niet alleen over kleur en het soort meubilair, maar ook over ruimtes en de aansluiting bij het type werk. Betrekken van medewerkers in een proces is altijd moeilijk. In hoeverre voer je ideeën door die aangedragen worden? Het is zoeken naar de juiste balans. Selecteer medewerkers die graag mee willen denken of juist heel kritisch zijn. Zorg voor een goede doorsnede van de organisatie en probeer begeleiding te zoeken in het gehele traject. Kom zo samen tot een mooi resultaat en een werkomgeving die echt bij kan dragen aan de organisatie.

Creëer evenwicht tussen samenkomen en individueel werken 

De meest effectieve kantoren vinden in het ontwerp van hun werkvloer de juiste balans tussen plaatsen om samen te komen en ruimtes waar je je alleen kunt terugtrekken voor concentratie. Alles draait om keuzes. Keuzes in de juiste tools, werkruimte en beleid om uren flexibeler in te delen en zo beter te presteren. Zorg voor meer ontmoetingsplekken binnen het kantoor, waardoor snel en informeel overleg kan plaatsvinden. Zeer tijdbesparend.

Werk tussen planten en verse bloemen

Groen maakt behulpzamer, gelukkiger en creatiever, blijkt uit onderzoek van de Texas A&M University in de Verenigde Staten. Bij werknemers leverde het plaatsen van planten en bloemen 15 procent meer ideeën op. Onderzoekers denken dat een omgeving met gezonde bomen en planten zorgt voor een oeroude kalmte, omdat het suggereert dat er voldoende voedsel aanwezig is in de naaste omgeving. Verse bloemen verlagen bovendien het cortisolniveau in het lichaam en verminderen dus stress. Ook de buitenomgeving heeft invloed. Zorg voor uitzicht op bomen en gras in plaats van beton en stenen. Onmogelijk? Breng dan een muurgrote tuinposter van een bos of strand aan. Het helpt de natuur dichterbij te brengen.

Denk na over kleur

De kleur rood kan leiden tot meer accuraat werk, terwijl een blauwe omgeving zorgt voor meer creativiteit. Althans dat wijst onderzoek van de University of British Columbia uit. Tijdens het onderzoek verrichten de proefkonijnen verschillende taken tegen een rode, blauwe dan wel neutrale achtergrond op hun computerscherm. De rode groep had meer aandacht voor details en kon in een latere test informatie beter oproepen. De blauwe groep toonde op hun beurt meer fantasie en creativiteit in hun werk. Wil je iemands geheugen een boost geven dan komen mensen is een ruimte met rood op de muur het best tot hun recht. Maar voor een brainstormsessie voor een nieuw product of het bedenken van oplossingen werkt juist een blauwe ruimte weer beter.

Kies voor kunst

Moderne kunst aan de wanden brengt mensen in een creatievere gemoedstoestand. Waarschijnlijk is dat het gevolg van visuele conditionering: doordat je kunst associeert met creativiteit, kom je in een bepaalde stemming, die tot meer ideeën leidt. Psycholoog Jens Förster van de universiteit van Bremen vroeg proefpersonen zoveel mogelijk toepassingen van een baksteen te verzinnen, terwijl ze voor twee moderne kunstwerken zaten, speciaal ontworpen voor dit experiment. Op het ene schilderij waren alle kruisjes donkergroen, op het andere schilderij waren alle kruisjes donkergroen en één geel. Zij die voor het schilderij met de ‘creatieve afwijking’ zaten, verzonnen significant meer toepassingen.