Een duidelijke match met de organisatiecultuur is veruit het belangrijkste criterium (79 procent) bij het selecteren van nieuw personeel. Vakkennis (48 procent), werkervaring (47 procent) en werkethos (44 procent) volgen op afstand. Deze gegevens blijken uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.559 mkb’ers.

De zoektocht naar nieuw personeel, en dus een nieuwe date, is nodig want:

  • Ruim een derde (35 procent) van de mkb’ers verwacht dat het aantal vaste medewerkers in 2016 toeneemt.
  • 29 procent van de mkb'ers verwacht dat het aantal flexibele werknemers groeit.

Voor het werven van deze nieuwe talenten wordt met name gebruik gemaakt van de netwerken van professionals zelf en dat van hun collega’s (59 procent).
57 procent van de mkb’ers zet een intermediair of uitzendbureau in om nieuwe collega’s te werven.


MKB Marktmonitor, speeddate, sollicitantSpeeddaten in plaats van solliciteren 

Loes Dingemans, algemeen directeur van Unique over de onderzoeksresultaten: “Dat een match met de organisatiecultuur het belangrijkste criterium is, wisten we al. Maar zo’n hoog percentage valt niet alleen op, het zet ook aan om eens met een frisse blik naar sollicitatieprocedures te kijken. De ‘klik’ is misschien wel makkelijker te ontdekken tijdens een speeddatesessie, dan tijdens een traditioneel sollicitatiegesprek. Met de aantrekkende arbeidsmarkt in ons achterhoofd, is het belangrijk dat werkgevers opvallen. Immers, sollicitanten hebben wat te kiezen en door een origineel sollicitatieproces, die past bij het DNA van het bedrijf, is de match sneller ontdekt. Net als met daten, geldt óók hier: zorg dat je opvalt in een drukbevolkte markt!”

 

Over MKB Marktmonitor 2016

Het onderzoek van Unique Nederland en Motivaction Research & Strategy richt zich op bedrijven met maximaal 500 medewerkers. In deze achtste editie van de MKB Marktmonitor zijn Unique en Motivaction, naast de bedrijfseconomische ontwikkelingen, ingegaan op de personele ontwikkelingen, innovaties en duurzame inzetbaarheid in het MKB. Tussen mei en juli van 2016 namen medewerkers van Unique en Technicum persoonlijke of digitale interviews af bij 1.559 ondernemers.

MKB, Marktmonitor, sollicitatie, speedate