Vooruitstrevende werkgevers als Google, Nike, Nasa en Yarde Metals doen het al. Medewerkers mogelijkheden bieden om te slapen tijdens het werk. Google installeerde futuristische stoelen om te powernappen en steeds meer Japanse bedrijven investeren in middagslaapjes, op advies van de regering. Ook adviseert het Japanse ministerie van Volksgezondheid ondernemingen een slaappauze van dertig minuten per dienst in te voeren. De inemuri's - rechtop doezelen tijdens vergaderingen - zijn sterk in opkomst. In Tokio pakt een bedrijf uit met een slaaplounge voor vrouwen. Er zijn acht bedden (tegen betaling: 1 euro per tien minuten) beschikbaar en de slaapruimtes worden gevuld met een aangename geur. Gemiddeld slapen werknemers een uur. 

Slapen tijdens werktijd blijkt effectief. Wetenschappers van de John Moores University in het Verenigd Koninkrijk testten het effect van een middagdutje op personen die niet geslapen hadden. Deze personen sliepen een half uur na de lunch en werden dan getest op alertheid. In deze studie werden hartritmes en reflexen gemeten, ook van personen in een controlegroep. Personen die geslapen hadden waren veel alerter dan personen die niet geslapen hadden. Ook slapen tijdens nachtdiensten heeft positieve effecten. In Japan blijken medewerkers die tijdens de nachtdienst 30 tot 90 minuten sliepen, constanter presteerden. Bovendien hadden ze overdag minder slaap nodig. Behalve scherpte en meer constante prestaties zijn er nog zeven goede redenen voor een powernap op het werk:   

#1 Een dutje maakt productiever

Vermoeidheid kost de werkgever gemiddeld €1900 per medewerker, per jaar vanwege het verlies aan productiviteit. Onderzoek heeft aangetoond dat powernaps onze lichamen vernieuwen, ons alerter maken en onze stemmingen verbeteren. Piloten van het Amerikaanse ruimtevaartinstituut Nasa zijn na een powernap van 25 minuten slaap ruim 2 uur lang alerter dan wanneer zij niet tussendoor slapen. Om die reden zijn powernaps bij Nasa standaard opgenomen in de dagprogramma’s van trainers en piloten.

#2 Dutters leven vermoedelijk langer

Medewerkers die een middagdutje doen hebben Ruim 30 procent minder kans om te overlijden aan hart-en vaatziekten. Powernaps leiden ook tot een lagere bloeddruk. En wanneer werknemers ‘uitgerust’ naar huis gaan, lopen ze minder risico op een (auto)ongeluk.

#3 Winston Churchill deed dutjes tijdens WO II

Te druk voor een powernap? Onzin. Zelfs Bill Clinton en Winston Churchill vonden in hun tijd als president en premier tijd voor een middagdutje. Daarnaast deden ook Leonardo da Vinci, Salvador Dali, Benjamin Franklin, Thomas Edison, Napoleon of Albert Einstein geregeld een middagdutje. 

#4 Creativiteit wordt gestimuleerd

Onderzoek heeft uitgewezen dat de REM-slaap creativiteit stimuleert. Alle cognitieve processen gaan sneller door een hazenslaapje. Medewerkers stellen hun hersens dusdanig in werking dat er na een tijdje een slaap nodig is om de hersens weer te laten profiteren van leerprocessen. Salvador Dali deed altijd een dutje na de lunch buiten in zijn stoel. In zijn hand een sleutel tussen duim en wijsvinger. Zodat na het vatten van de slaap, zijn vingers ontspanden en de sleutels na niet al te lange tijd op de vloer vielen en hij door het gekletter tijdig wakker werd

#5 Dutten is natuurlijk

De overgrote meerderheid van zoogdieren slaapt korte perioden gedurende de dag. Mensen zijn van nature moe in de vroege namiddag, ze worstelen om zich te concentreren en ervaren een groot verlangen om te slapen. 

#6 Slapen is goedkoper en doeltreffender dan koffie

Bijna 30 procent van de werknemers drinkt vijf of meer koppen koffie per werkdag om alert blijven. Cafeïne geeft je het gevoel dat je niet moe bent. Bovendien zorgt cafeïne voor meer aanmaak van adrenaline en dopamine - goed voor energie en een geluksgevoel. Nadelige effecten zijn er ook: rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen en hoofdpijn. Bovendien maakt cafeïne afhankelijk. Medewerkers hebben er steeds meer van nodig om vermoeidheid te bestrijden. 

#7 Minder stress

Onderzoekers hebben gemeten dat stresshormoon-niveaus dalen als gevolg van een korte slaap. Medewerkers staan frisser op en kunnen er weer tegenaan. Het Amerikaanse National Institute of Mental Health (NIMH) concludeert na neurologisch onderzoek dat medewerkers die een powernap doen, voorkomen dat ze een burn-out krijgen. Burn-outverschijnselen zijn: irritatie, frustratie en cognitief minder presteren. Irritaties en frustraties kunnen verdwijnen door een korte siësta.

Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van People Business in uw mailbox.