Online leren wordt steeds populairder, maar persoonlijke aandacht blijft onmisbaar. De cijfers spreken boekdoelen; 87 procent van de Nederlanders vindt leren zeer belangrijk voor zijn persoonlijke ontwikkeling. Dat blijkt uit de Online Trainingen Monitor, onderzoek dat is uitgevoerd namens Goodhabitz.

Behoefte aan opleidingen is groot

Van het aantal respondenten dat daadwerkelijk een training voor het werk volgde, deed de helft dat online. Manager Anneke Wijnveen van Unique merkt dat de behoefte aan opleidingen groot is en zeker niet afneemt. Ook zij ziet dat het aanbod online opleidingen groeit, maar ze verwacht niet dat die de traditionele, klassikale cursussen helemaal zullen vervangen. “Welke vorm de werkgever of werknemer kiest, hangt erg af van welke vaardigheden iemand wil trainen. Online klinkt gemakkelijk, maar is niet voor iedereen geschikt.”

#1 Waarom sturen werkgevers hun medewerkers doorgaans op training?

“Die motivatie loopt nogal uiteen. Trainingen kunnen een vorm van beloning zijn voor goed presterende medewerkers, of een manier om je mensen gemotiveerd te houden. Denk aan mensen die goed zijn in hun werk, maar op zoek zijn naar nieuwe prikkels. Dat kan op managementniveau, maar vergeet ook iemand als de telefoniste niet, die een beetje uitgekeken raakt op haar werk, bijvoorbeeld. Het volgen van een online cursus kan heel motiverend zijn en er voor zorgen dat je haar langer aan je bindt. Bovendien zit dat haar dagelijkse werkzaamheden niet in de weg.”

#2 Wanneer is online training geschikt?

Online trainingen zijn geschikt voor medewerkers die gericht bepaalde basisvaardigheden willen trainen. Denk aan concrete, duidelijk afgebakende kennis en vaardigheden zoals een cursus Word, Excel of Klantgericht telefoneren. Online leren hoeft overigens niet altijd een eenzaam gebeuren te zijn.

Veel medewerkers zien zichzelf al ’s avonds thuis in hun eentje achter hun scherm zitten, maar er zijn ook steeds meer online trainingen beschikbaar voor groepen. ‘Spannend vergaderen’, bijvoorbeeld, kun je zelfs het best met je team volgen. Omdat iedereen meedoet, kun je ervoor zorgen dat je vergaderingen effectiever worden, minder frustraties opleveren en tot een beter resultaat leiden.”

#3 In welke situatie is online leren af te raden?

“Zodra je de geleerde vaardigheden wilt trainen, of de kennis op persoonlijk niveau verder wilt uitbouwen, is persoonlijk contact met een trainer raadzaam. Als werkgever kun je een trainer of docent inhuren, die een paar uur of een paar keer les komt geven. Om de stof werkelijk uit te diepen, tips en trucs uit te wisselen en de opgedane vaardigheden meteen te oefenen, is persoonlijk contact vaak toch de beste manier.”

#4 Vormt online leren geen bedreiging voor het offline en klassikaal studeren?

“Nee, integendeel zelfs. De ideale vorm blijkt toch een mix van beide te zijn; blended learning wordt dit genoemd. Je kunt je mensen individueel een aantal online modules laten volgen. Die kennis kunnen ze dan later, samen met collega’s of vakgenoten, tijdens offline bijeenkomsten verder gaan uitdiepen.

Een leraar of trainer die fysiek aanwezig is, ziet wat iemand wel en niet beheerst en kan persoonlijke ondersteuning geven. Cursussen als ‘Onderhandelen’, ‘Klantgericht telefoneren’ of opleidingen in de communicatie zijn juist erg geschikt voor deze combinatie van onderwijs.”

#5 Online opleiden biedt veel vrijheid, want: de medewerker studeert wanneer hij wil. Wat is het nadeel?

“We komen nog wel eens werkgevers tegen die het lastig vinden dat ze online opleiden niet zelf in de hand hebben. Ze zeggen bang te zijn dat hun medewerkers in werktijd gaan zitten leren. Online leren vraagt om vertrouwen en soms is daar een andere mindset voor nodig. Maar als je er tevreden, gemotiveerde mensen aan overhoudt, waarom zou je ze die vrijheid dan niet bieden?”


Uw medewerkers opleiden?
 
Unique biedt veel mogelijkheden om tegen lage kosten een opleidingspakket op maat samen te stellen. Bel met 0900-160 00 06 voor een direct opleidingsadvies. Of kijk voor meer informatie op: Unique.