De magie in communicatie - het gevoel dat een verhaal klopt, inspireert en tot actie aanzet - zit niet in houding, intonatie of woordkeuze. Echte communicatie gaat om jezelf te laten zien, écht iets te vertellen en anderen daarin mee te durven nemen. Of u nu zelf aan het woord bent of een van uw werknemers. Zo zegt Bas Mouton, oprichter van Speech Republic en trainer van managers, CEO's en politici. Met zijn nieuwe boek Magie in al je communicatie gaat hij tegen de bekende adviezen op communicatiegebied in. 
Met magie doelt Mouton concreet op het gevoel dat iemand heeft als een presentatie of gesprek goed gaat: het gevoel dat je echt iets overbrengt, je jezelf durft te laten zien en dat je contact maakt met je publiek of doelgroep. Dit kunt u bereiken door het toepassen van magiewetten, bijvoorbeeld tijdens een presentatie, pitch of sollicitatiebrief. 5 vragen aan Bas Mouton hierover. 

#1 U schrijft in uw boek over magiewetten*. Wie gebruikt die wanneer en waarom?  


“De in totaal negen magiewetten kunnen door iedereen worden toegepast. Ik ben namelijk van mening dat elk communicatiemoment zo simpel is als IK zeg IETS tegen JOU. Maar dan moeten we de spreker wel leren kennen (IK). De spreker moet echt inhoudelijk iets te zeggen hebben (IETS) en hij moet het echt tegen het publiek hebben (JOU). 
Of het nu een belangrijke presentatie of vergadering is, een sollicitatiebrief of liefdesbrief. Met elke magiewet neemt de kans op succes toe. Teksten hebben meer impact, verhalen worden  beter gehoord, de energie verandert en mensen gaan iets anders doen dan ze gedaan zouden hebben zonder magische communicatie. En het werkt: de magiewetten zijn duidelijk terug te vinden in de grote speeches van bijvoorbeeld Obama, Clinton, Steve Jobs, Arnold Schwarzenegger en Margaret Thatcher.”

#2 Hoe passen de wetten bij bijvoorbeeld een functioneringsgesprek? 


“Bedenk hoe je het verschil als werkgever kunt maken als je niet tevreden bent over een werknemer. Pas IK zeg IETS tegen JOU toe. Ik: deel je worsteling en ga het conflict niet uit de weg. Iets: geef concrete voorbeelden over de inhoud waar je niet tevreden over bent. Jou: laat de werknemer niet in het ongewisse en zeg hoe het beter kan, waar de winst gehaald kan worden.” 

#3 Kun je oprecht communiceren wel leren? 


“Jazeker, het zit van nature in je. Maar sommige mensen vinden het lastig om hun persoonlijke kant te laten zien. En ik merk dat ondernemers het spannend vinden om aan de slag te gaan met de magiewetten. Maar het kan stap voor stap en je hoeft ze niet gelijk alle negen te gebruiken. Om te slagen zul je als ondernemer je eigen status moeten verlagen en die van je publiek, de medewerkers, verhogen. Dan ben je op een lijn en is er meer ruimte voor die magie.”

#4 Hoe laat een ondernemer zichzelf écht zien?

 
“Medewerkers werken liever voor een gepassioneerd ondernemer dan voor een zakkenvuller. Succesverhalen delen met je medewerkers is leuk, maar vertellen over moeilijke momenten jij hebt overwonnen is veel effectiever. Hoe je hebt moeten vechten om je eerste klanten binnen te halen bijvoorbeeld. En vertel waarom je als ondernemer doet wat je doet: deel je droom.”

#5  Wat is de impact van deze manier van communiceren?

 
“Werknemers gaan geïnspireerder voor jou aan het werk. Je employé engagement gaat omhoog. Je kunt mensen wel overtuigen dat ze iets moeten doen, maar als ze gaan denken zoals jij denkt, dezelfde droom nastreven, dan boek je pas echt ‘winst’. Het is een kwestie van zaaien en oogsten.”

*
IK zeg IETS tegen JOU
De negen Magiewetten
 
Meer IK
• Meer Persoonlijk
• Meer Passie
• Meer Contact
Laat jezelf zien: deel een persoonlijke ervaring, vertel vanuit wat je drijft, maak contact met het publiek.

Meer IETS
• Meer Bewijs
• Meer Conflict
• Meer Toekomst
Heb echt iets te vertellen: onderbouw je betoog, benoem de boze wolf in je verhaal, schets een stip op de horizon.
 
Meer JOU
• Meer Actie
• Meer Belofte
• Meer Ja
Durf anderen mee te nemen: vraag om actie gekoppeld aan een positieve belofte waar het publiek 'Ja' op wil antwoorden.