Liefde vind je op verschillende plekken. Op vakantie, in de bibliotheek maar ook werk is geen onbekend terrein voor de liefde. Op kantoor komt het regelmatig voor. Logisch, want werk beslaat een groot gedeelte van ons leven en we brengen veel tijd door met collega's. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er in Nederland 296.000 werknemers zijn van wie de partner in hetzelfde bedrijf werkt. Dit komt neer op 150.000 stellen op de werkvloer, ofwel 4% van het totaal aantal werknemers in Nederland.

Daten met een collega is ook steeds minder taboe, aldus onderzoek van Unique. 45% van de Nederlandse werknemers is het met elkaar eens: in liefde is alles geoorloofd. Zij vinden dan ook dat daten met een collega moet kunnen. 19 procent van de respondenten geeft daarbij wel nog aan dat de een dan geen manager moet zijn van de ander. 32 procent van de Nederlandse werknemers wil echter absoluut niet daten met een collega. Voor hen geldt dat ze nog liever ontslag nemen, dan dat ze gaan daten met een collega.

En om nog wat cijfers te noemen: volgens een peiling van singles.nl doet 11 procent van de werknemers het op kantoor met elkaar en 7 procent doet het zelfs tijdens werktijd op kantoor. 23 procent houdt het bij knuffelen en zoenen.

De meeste affaires zijn overigens kortstondig. Bijna vier van de tien duren nog geen half jaar. En slechts 1 op de 25 eindigt in een langdurige verbintenis als samenwonen of trouwen.

Toejuichen

Liefdesrelaties op het werk kunnen positieve gevolgen hebben. Werknemers zijn blijer met hun baan, gemotiveerder en presteren beter. Verliefde mensen zijn daarbij vaak gelukkig en hebben veel positieve energie, wat kan leiden tot extra productiviteit. Bovendien blijkt dat stellen op het werk zich minder snel ziek melden. Gezamenlijke projecten verlopen uitstekend, stellen vullen elkaar aan en werken graag over. In China wordt het in een enkel bedrijf zelfs aangemoedigd met een extra bonus omdat verliefdheid juist de harmonie bevordert. 

Afraden

Liefde op de werkvloer heeft echter ook zijn nadelen. Bill Clinton en onze eigen oud-staatssecretaris van Defensie Jack de Vries zijn daar goede voorbeelden van. Wie bed en kantoor met elkaar deelt, heeft meer kans op werkstress en neemt altijd werk mee naar huis. Daarnaast zijn stellen op het werk eerder doelwit van roddel en achterklap. En als de relatie stukloopt, zal de ex als collega niet te vermijden zijn. Ook werkgevers vinden het vaak onprettig, omdat liefde afleidt en het werk negatief kan beïnvloeden. Een kwart van de werknemers vindt dat werkgevers dan ook relaties tussen collega's moeten verbieden. De Limburgse zender L1 stelde een paar jaar geleden ook echt een verbod in. Formeel is het echter geen ontslaggrond.

8 tips voor werkromances

#1  Gedragscode

Een op de vijf Nederlandse bedrijven hanteert een gedragscode, wat er vaak op neerkomt dat werknemers een duurzame relatie behoren te melden, aldus onderzoek van Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmusuniversiteit voor KPMG. Volgens hem moeten bedrijven er niet te spastisch over doen en helpt transparantie om naar oplossingen te zoeken. Een gedragscode kan hier zeker bij helpen. Verliefde stellen wordt dan ook aangeraden na te gaan of er zo’n code van kracht is binnen het bedrijf. 

#2 Openheid

Kantoorrelaties komen vroeg of laat toch altijd uit. Roddels worden gevoed door geheimhouding. Weet je zeker dat het ware liefde is, kom er dan zo snel mogelijk eerlijk voor uit en maak de relatie zo officieel mogelijk. Spreek met elkaar af hoe en wanneer je het bekend maakt en informeer je manager als eerste.

#3 Recht op privacy

Als werkgever mag je je niet bemoeien met het privéleven van je medewerkers, dus ook niet als ze een relatie met elkaar hebben. Leidt de amoureuze band tot onwerkbare situaties, of worden uw belangen geschaad, dan mag je wel ingrijpen en één van de twee eventueel overplaatsen naar een andere afdeling of vestiging.

#4 Beoordeel elkaar niet

Krijg je een relatie met een ondergeschikte, dan kun je beter geen functionerings- en beoordelingsgesprekken met elkaar voeren. Maak hierover afspraken en zorg dat een ander bevoegd persoon het gesprek kan voeren.

#5 Houd het netjes

Voetjevrijen tijdens een vergadering, zoenen in de lift: het is allebei niet verstandig. Voor collega's is dit irritant en dit kan tot geroddel leiden.

#6 Maak afspraken voor als het uit gaat

Hoe groot de liefde ook is, maak afspraken over wat jullie doen als jullie onverhoopt uit elkaar gaan. Het komt het werk namelijk zeker niet ten goede als je elkaar gaat vermijden of met stress achter je bureau zit. 

#7 Belast anderen niet

Een liefdesrelatie tussen twee vrijgezelle werknemers, is eenvoudiger dan wanneer het gaat om een buitenechtelijke relatie. Zeker als collega's  ook de partner kennen van hun overspelige collega. Om collega’s niet in een loyaliteitsconflict te laten belanden, kan zo’n relatie kan dus maar beter wel geheim gehouden worden. 

#8 Houd werk en privé gescheiden

Het spreekt misschien voor zich, maar het is niet professioneel om privébeslommeringen te bespreken in het bijzijn van jullie collega's. Zij moeten immers met jullie beiden samenwerken.

Bron: AD.nl, Monsterboard, Parship, Unique, Intermediair, CBS.

Wekelijks publiceert People Business artikelen over topics op het gebied van HR, innovatie, recruitment of de arbeidsmarkt.