#1 Richt je in de vacaturetekst écht tot je doelgroep 

Zoek je voor een bepaalde functie écht jong talent? Richt je in je vacaturetekst dan ook op de jonge talentvolle kandidaat. Niet door het sec te benoemen, maar spréék hun taal. Hoe? Laat de teksten bijvoorbeeld door jongere werknemers of stagiaires toetsen of ‘maken’. Vraag jongeren (op je werk of in je netwerk) kritisch naar vacatureteksten te kijken: Wat spreekt je aan? Wat heb je verder nodig? Wat zou je willen teruglezen? 

#2 Maak de vacatureteksten aantrekkelijk met visuals en filmpjes 

Let bij vacatureteksten op lengte (niet te lang en uitgebreid) en visuele aantrekkingskracht. Denk niet alleen aan een logo van je bedrijf, maar verwijs ook naar leuke bedrijfsfilmpjes of foto’s van de toekomstige werkplek en collega’s. Werf je medewerkers voor vakantiewerk? Plaats eens een leuke foto of video van buiten lunchen op een zomerse dag of bijvoorbeeld een evenement waar de vakantiekracht gaat werken. 

#3 Laat je adviseren door jongeren en toets het ook bij je doelgroep 

Het is goed om talentvolle jongeren te betrekken bij alle keuzes die je maakt. Ga dat niet zelf invullen, maar toets het steeds bij een jongere, bijvoorbeeld een werknemer of stagiair. Kijk naar en denk vanuit de behoefte van het jonge talent, in plaats van uit te gaan van je eigen (bedrijfs)behoefte.

#4 Zet netwerk van jonge talenten in

Een eigen website en vacaturesites zijn leuk, maar nog effectiever werven doe je via het sociale netwerk van de jonge talenten. Ofwel: talent werft talent. Twee op de drie studenten vindt immers zijn toekomstige (bij)baan via het eigen netwerk (Facebook, Instagram, Xing, Twitter, LinkedIn en vaak via mobiel). Zorg dus dat je in het netwerk van stagiaires en afgestudeerden komt. Zij kunnen je vacatures taggen, delen en doorzetten naar anderen. Lastig? Laat het netwerk van je stagiair(s) of jonge werknemer(s) voor je werken.

#5 Maak het jonge talenten gemakkelijk

‘Gemak’ typeert het jonge talent. Deze generatie (Y) is de eerste generatie die haar hele leven heeft geleefd met hét massamedium dat ons huidige tijdperk definieert: het internet. Plaats vacatureteksten dus vooral op internet, sociale netwerksites waar de jongeren zich bevinden, zoals Facebook en Instagram en maak reageren op een vacature gemakkelijk. Bied bijvoorbeeld de mogelijkheid om een What’s app bericht te sturen. Dat maakt het nóg laagdrempeliger. 

#6 Eenmaal aan tafel: vraag naar eigenschappen

Gebrek aan specifieke werkervaring een probleem? Zie het ontbreken van ervaring juist als voordeel. Gebruik hun frisse blik en vraag hen naar wat zij in jouw organisatie zien gebeuren. Leer iemand kennen en ga in gesprek op zoek naar sociale vaardigheden, mentaliteit en eigenschappen. Stel vragen die losser van de functie staan. 

Niet: 
Hoe commercieel ben je? 

Wel: 
-Hoe typeren je beste vrienden jou? 
-Waar word je blij van? 
-Waar krijg je energie van?
-Hoe pak je dat privé aan?
-Doe je aan sport?
-Welke positie heb je in het veld? 
-Wat maakt dat je op die plek staat?

Met dit soort vragen laat je kandidaten nadenken en vertellen over de dingen waar ze blij van worden en goed in zijn. Heel waardevol, want dan ontdek je pas echt iemands talenten. Van mentaliteit, creativiteit en resultaatgerichtheid tot eager zijn en alles uit de functie willen halen. Dat kenmerkt talent. En daarmee, zeg ik altijd, ga je de oorlog winnen als bedrijf.

#7 Talent eenmaal binnen: blijf in gesprek 

Heel mooi, nu begint het belangrijkste: je talent vasthouden. Hoe? Wees je bewust van wie je in huis hebt en blijf continu met je talenten in gesprek. Waar ligt je uitdaging? Wat wil je oppakken? Wat vind je leuk? Op die manier behouden jouw jonge talenten de regie over hun eigen carrière. Als je dat kunt bieden, is de kans groter dat talenten loyaal aan je zullen blijven. 


*Young Talent Network van Unique werft jong talent via ‘Talent Recruiters’. Dit zijn studenten die landelijk (als bijbaan) werven voor Unique. Met een iPad en een telefoon delen ze zelf hun uren in. Hun opdracht: Zoek jonge talenten. Het maakt niet uit hóe je hen vindt. Als je hen maar vindt. En het blijkt te werken. “Tussen maart en december 2015 hebben deze Talent Recruiters (zie foto) meer dan 350 studenten aan een (bij)baan geholpen,” zegt  manager Anneke de Jong, van Unique Young Talent Network. 


Meer weten?
Kijk op Facebook of bel/ app/ mail naar Anneke de Jong. Telefoonnummer: 06-24954951 of anneke.dejong@unique.nl