Brandweerman. Piloot. Verpleegster. Autocoureur. Dierenarts. Het rijtje beroepen dat leerlingen van de basisschool opnoemen is de laatste decennia niet veel veranderd. En dat terwijl het aanbod beroepen zoveel groter is en er door innovaties en technische ontwikkelingen steeds nieuwe banen bijkomen. Vooral in de wetenschap en de techniek. 

Nodig scholen uit voor een bedrijfsbezoek

Maar hoe laat je de jonge generatie zien wat er mogelijk is? Door simpelweg je deuren open te zetten en die klas kinderen een kijkje achter de schermen te geven. Bang voor rondrennende kinderen die alles aanraken en de volgende dag niks meer weten van jouw bedrijf? Dat is niet nodig zegt hoogleraar Juliette Walma van der Molen. Zij bekleedt de leerstoel Talentontwikkeling, Wetenschap en Techniek aan de Universiteit van Twente. Van een bedrijfsbezoek* dat goed georganiseerd wordt, steken zowel leerlingen, leraren en het bedrijf zelf iets op.

"Jonge kinderen zijn nieuwsgierig en onderzoekend en aan het einde van het basisonderwijs opvallend geïnteresseerd in nieuwe technologieën. Denk aan milieuproblematiek of klimaatbeheersing. Helaas wordt daar in het basisonderwijs weinig mee gedaan,” vertelt Walma van der Molen. "Het organiseren van goede bedrijfsbezoeken kan bijdragen aan meer kennis en inzichten bij jonge kinderen. Zij begrijpen immers al de uitdagingen van de samenleving, maar zien vaak niet in dat wetenschap en techniek (W&T) daarvoor oplossingen kunnen aandragen en dat zij daar zelf een rol in kunnen spelen.” 

Ga stereotypen tegen

Kijkend naar techniek en wetenschap kan goede en op maat gemaakte voorlichting ervoor zorgen dat stereotypen en verkeerde beeldvorming verdwijnen. “Kinderen in de leeftijd van tien tot twaalf jaar denken dat wetenschap moeilijk is, saai en iets voor ‘nerds’ en zien werken in de techniek als iets voor mannen die eendimensionaal, ‘vies’ werk doen en vinden het economisch oninteressant.”

“Pas wanneer kinderen op een laagdrempelige en creatieve manier door hun hele onderwijs heen kennis maken met onderzoeken en ontwerpen én merken dat ze er plezier aan beleven en er talent voor hebben, zullen zij op latere leeftijd een positieve keuze voor wetenschap of techniek kunnen maken in plaats van deze bij voorbaat uit te sluiten.”

En dat zou Walma van der Molen betreuren. “Dat leerlingen een beroepsprofiel, waarin ze misschien heel goed zijn en hun passie kunnen vinden, ten onrechte uitsluiten.”
Kijkend naar de economische belangen, zegt Walma van der Molen: “Wetenschap en techniek in het primair onderwijs is ook een must om het grote gebrek aan technisch geschoold personeel in de toekomst te voorkomen.” 

Meer lezen over bedrijfsbezoeken? Op de site Techniektalent staat informatie, materiaal en tips om jong talent, de werknemers van de toekomst te inspireren voor techniek. 

* En lees ook dinsdag 30 augustus op deze site het artikel waarin hoogleraar Juliette Walma van der Molen heel praktisch de do’s en dont’s geeft voor een goed georganiseerd bedrijfsbezoek. 

Beeld: Getty Images