Ze bestaan: medewerkers die nooit te laat komen. Medewerkers die áltijd doen wat er van hen wordt gevraagd en geen fouten maken. Veel van dit normale gedrag moeten we koesteren, maar wat als ál je medewerkers de hele dag normaal (lees: voorspelbaar, saai, in-the-box-gedrag) vertonen? Dan krijg je dit:

#1 Ze werken van negen tot vijf

De dag begint om 9 uur en eindigt om 5 uur. Dat is ooit zo afgesproken en dus normaal. Eerder komen kan, maar die tijd wordt gebruikt voor koffie drinken en bijpraten met collega’s. Om vier uur zit het werk erop, maar plichtsgetrouw blijft jouw werknemer zijn tijd uitzitten op kantoor. Klokslag vijf uur gaat de computer uit. Fijn, zo’n loyale medewerker. Maar is het niet fijner (voor iedereen) dat je medewerker gewoon naar huis gaat als de werkzaamheden af zijn of het inspiratie-dieptepunt bereikt is? 

#2 Ze maken geen fouten

Medewerkers doen wat van hen wordt gevraagd. Tijdens de vergadering zijn er geen vragen of opmerkingen. Eventuele discussiepunten worden besproken en toegelicht. Fouten worden niet gemaakt. (Tweederde van de Nederlandse bedrijven geeft medewerkers geen ruimte om fouten te maken). Zonde. Organisaties die voor missers openstaan herstellen beter en zijn innovatiever. Lees het hier: 3 x eerste hulp bij fouten maken

#3 Ze werken niet op werkplekken buiten de deur 

Ze verschijnen iedere dag keurig op kantoor. Nemen een kop koffie en lopen naar hún kamer, hun bureau. De computer gaat aan. Een gesprek met collega volgt. De lunch vangt aan, de tent loopt leeg en de kantine stroomt vol. Niets mis mee natuurlijk, en vrij normaal allemaal, maar wat binnen de voorspelbare muren van het vaste pand soms niet gebeurt, werkt buiten de deur vaak wel. Een andere werkplek prikkelt de creativiteit en maakt deadlines minder benauwend. Lees maar: Beste werkplekken buiten de deur

#4 Ze nemen (te) weinig vakantie op

51 procent van de werknemers vindt het lastig om vrije dagen op te nemen. Heerlijk toch, een werknemer met hart voor de zaak? Maar het tegendeel is waar. Uit een uitgebreide Amerikaanse studie blijkt dat mensen die niet op vakantie gaan, eerder ziek worden en soms zelfs eerder overlijden. Kortom, stimuleer die werknemers om vakantiedagen op te nemen. 

Leestip: Vakantiedagen zelf laten bepalen utopie of onwerkbaar? 

#5 Ze zijn gemiddeld zes dagen per jaar ziek

Medewerkers die het heel plausibel vinden dat hun loon wordt doorbetaald als ze zich ziek melden, maar eigenlijk niet heel erg ziek zijn. Een gemiddelde werknemer meldt zich zo’n zes dagen per jaar ziek. Dat lijkt dus de norm. Zes dagen per jaar klinkt weinig, maar is toch een dure grap als je bedenkt dat zo’n ziekmelding neerkomt op 250 euro per werknemer per dag. 

#6 Ze vragen geen feedback

Wees eerlijk, merk jij, rondkijkend op jouw werkvloer, dat het geven, laat staan vrágen, van feedback onder werknemers helemaal niet zo vanzelfsprekend is? Niet gek, want dat is normaal. Feedback wordt vaak geassocieerd met kritiek. Maar als jouw personeel er gewoon om durft te vragen, kan het er veel van leren.
Leestip: Feedback vragen moet je durven

#7 Ze laten échte humor thuis

Tuurlijk moet je je medemens respecteren en sarren of pesten zijn natuurlijk uit den boze. Maar mogen we alsjeblieft wat meer humor op de werkvloer? Medewerkers die van een grapje houden, kunnen vaak beter relativeren, zijn flexibeler, creatief en kunnen goed met stress omgaan. Managers die om zichzelf of complexe situaties kunnen lachen, worden bovendien toegankelijk gevonden. Kortom: humor is een pré. 

#8 Ze werken voor hun geld

Natuurlijk werkt iedereen voor een inkomen. De huur of hypotheek moet betaald. De auto rijdt niet op water en de vakantie is doorgaans net iets leuker als de zon twee weken achter elkaar schijnt. Maar zou het ook niet gaaf zijn om medewerkers te hebben die naast het vaste inkomen ook werken omdat ze hun werk te gek vinden?
Leestip: Waarom het heerlijk is dat de vakantie voorbij is

#9 Ze vinden jouw werkplek zo ‘gaaf’ dat ze nooit meer weggaan

Bied de normale mens een prima salaris, een beetje uitdaging, een complimentje, gezellige collega’s en de zwaan-kleef-aan werknemer is een feit. Flauw natuurlijk en het is ook geen vrijbrief om de gunstige omstandigheden voor werknemers af te breken. Eigenlijk willen we zeggen: wees ook actief met de uitstroom en check regelmatig hoe het zit met de ontwikkeling van talent en passie. Soms is het heilig vuur gedoofd. Uitstroom kan dan voor beide partijen nieuwe kansen opleveren (echt).  

Dus Mark, jouw slogan ‘Doe normaal of ga weg’, gaat niet op voor de werkvloer. Wat dacht je van: Doe niet normaal, of ga weg…

Beeld: Getty Images