Soms ergeren we ons groen en geel aan sollicitanten die het niet zo nauw nemen met de afgesproken tijd, zich minimaal voorbereiden (en dat is een understatement) en nogal afwachtend zijn (u vraagt, ik antwoord). Aan de andere kant van de tafel kunnen sollicitanten zich op hun beurt ook flink ergeren aan de sollicitatie-aapak van hun toekomstige werkgever. Een en ander blijkt uit onderzoek van de Nationale Vacaturebank onder ruim vijfhonderd werkzoekenden naar hun sollicitatie-aanpak.

Een top-3 van de grootste ergernissen van sollicitanten:


 

Ergernis #1 Functieomschrijving die afwijkt van de inhoud

Een functieomschrijving in de vacaturetekst die nogal afwijkt van de werkelijke inhoud van de baan, wekt irritatie op bij veel sollicitanten. Zet duidelijk in de vacaturetekst of het gaat om een parttime of fulltime baan, of er mogelijkheid is op verlenging, wat de standplaats is en wat de functie-eisen zijn. Wees ook duidelijk over wat je te bieden hebt: wat is precies een goed salaris en wat versta je bijvoorbeeld onder aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden? Niets zo vervelend (én zonde van je tijd) als een sollicitant die zich terugtrekt omdat er onduidelijkheid over de functie was. 

 

Ergernis #2 Slechte voorbereiding van werkgever

De werkgever/hr-medewerker die het sollicitatiegesprek duidelijk slecht heeft voorbereid en zelfs de cv en brief niet heeft gelezen, het stoort sollicitanten behoorlijk. Vooral als de sollicitant zich wel goed heeft ingelezen voor het gesprek (en dat mag je verwachten). Tijdens het sollicitatiegesprek vragen stellen die je ook in het cv had kunnen lezen, wekt vaak ergernis op. Natuurlijk kun je wel altijd vragen om toelichting op het cv of een bepaalde werkervaring. En nog iets wat je beter niet kunt doen: tijdens het gesprek een telefoontje aannemen of een e-mailtje sturen.
 

Ergernis #3 Maffe out-of-the-box-vragen

Out-of-the-box-vragen als: ‘Als je jezelf met een dier zou moeten vergelijken, welk dier zou je dan zijn? of: ‘Stel dat iemand je krimpt tot ongeveer de grootte van een potlood, en je vervolgens in een blender zou stoppen, hoe zou jij proberen te ontsnappen?’ Veel sollicitanten knappen volledig af op dergelijke vragen. Vragen die natuurlijk zijn bedoeld om sollicitanten uit hun balans te brengen om zo de échte persoon in stropdas/mantelpak te kunnen meten. Maar buiten dat kunnen dit soort maffe vragen allerlei functies hebben. Past iemand wel binnen de cultuur van het bedrijf? (Lees over cultuur ook vooral even dit artikel). Denken ze creatief? Enzovoorts. Tip: wissel 'normale' en maffe out-of-the-box-vragen een beetje af. Zo houd je het aan beide kanten van de tafel gezellig. 


Ook online solliciteren roept bij menig kandidaat ergernissen op. Dit is de top-8 van irritaties:

  1. Technische fouten op de pagina (niet werkende link of niet werkend formulier) 
  2. Verplicht eerst moeten registreren
  3. Het moeten invullen van informatie die ook in mijn CV staat   
  4. Een lange laadtijd van pagina’s
  5. Een lang sollicitatieformulier   
  6. Het opnieuw moeten zoeken van een vacature
  7. Een sollicitatiepagina in het Engels
  8. Een sollicitatiepagina die in een nieuw window opent
     

 

Beeld: Getty Images