Zowel regionale als landelijke dagbladen zijn niet langer het go-to medium voor het vinden van werk. Uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van Unique blijkt dat een ruime meerderheid van de werkzoekenden (64%) met name vacaturesites bezoekt in de hoop een baan te vinden. Daarnaast is voor de helft van de werkzoekenden (50%) ook het persoonlijk netwerk, zowel on- als offline, nog altijd een belangrijk middel. 

Overigens wordt social media niet enkel ingezet voor het vinden van werk, maar ook om een eerste indruk van een werkgever te krijgen. Bijna een kwart (24%) van de ondervraagden baseert het imago van een organisatie op informatie via social media.

Maar hoe doe je dat: personeel werven via social media?

Met deze 6 tips kun je zelf aan de slag.

1. Netwerken = net werken

De kracht van social media zit in je netwerk. Dus investeer hier tijd in. Geef jezelf ook deze tijd bijvoorbeeld door het in je agenda in te plannen. Zo kun je je eigen netwerk bouwen met relevante connecties. Maar kijk hierin niet alleen naar potentiële medewerkers. Sommige connecties passen misschien niet direct binnen je profiel, maar zij kunnen wel de schakel zijn naar een nieuwe medewerker.

2. Benader mensen persoonlijk

Een persoonlijke benadering wordt steeds belangrijker. Niemand wil het gevoel krijgen dat je ze alleen toevoegt om een groot netwerk te hebben. Bouw dus je netwerk niet zomaar op, maar ga op zoek naar echte connecties en bouw een relatie op met je connecties. Zeg bijvoorbeeld iets over hun huidige baan of waarom jij vindt dat jullie waarde aan elkaars netwerk kunnen toevoegen.
 
Door deze persoonlijke benadering leer je mensen een beetje kennen. En deze kennis kan je weer helpen wanneer je op zoek bent naar de juiste kandidaat of wanneer zij op zoek zijn naar jou. Bovendien onderscheid je jezelf van de standaard connectie-verzoeken en berichten van vele headhunters en recruiters.

Werven via social media

3. Combineer verschillende social media kanalen

Vraag je hierbij als eerste af:
  • Waar is mijn doelgroep?
  • Zijn zij actief op Facebook of juist op LinkedIn? Of kan ik op Instagram mijn nieuwe medewerker vinden?
  • Op welk tijdstip en dagen zijn zij het meest actief?
  • De tweede vraag die je jezelf stelt is: welk netwerk past het beste bij mijn bedrijf of mijn boodschap?

Natuurlijk kun je ook verschillende social media kanalen combineren. Gebruik hierbij wel altijd een consistente en heldere boodschap.

4. Zorg voor een goede recruitment-website

Maak het makkelijk voor kandidaten of connecties om contact met je op te nemen. Met een goede recruitment-website als visitekaartje voor jouw bedrijf: een werken-bij-pagina.
 
Op die pagina vertel je over jouw organisatie, de sollicitatieprocedure en natuurlijk de vacature(s). Maar plaats er ook testimonials van collega’s. Of een filmpje. Een werken-bij-pagina kun je ook laten maken door Unique. De vacatures op de pagina gebruik je voor posts op social media. Als call to action of om niet actief werkzoekenden te attenderen op die gave baan bij jouw organisatie.

Leestip! Generatie Y werven?

Voor 79% van de ondernemers is de match met de organisatiecultuur het belangrijkste criterium bij het selecteren van nieuw personeel.

5. Screen je sollicitanten maar wees voorzichtig

Via social media kun je veel over iemand te weten komen. Interesses, manier van communiceren, integriteit en veel meer. Maak hier dus gebruik van. Maar wees voorzichtig, wanneer je iemand beoordeelt op religie, geaardheid of nationaliteit, dan valt dit namelijk al snel onder discriminatie.

6. Zet collega’s in het zonnetje, via social media

Een derde deel van de mensen met een baan is eigenlijk ook op zoek naar ander werk, zegt Babette Langbroek, contentspecialist bij Unique.

"Juist die mensen benader je goed via bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Je ‘stoort’ ze tijdens een andere activiteit met een baan die bij ze past. En werven via social media kun je van elkaar leren. Ken je collega’s met een uitgebreid netwerk? Of weet je dat juist die ene collega heel actief is op Facebook? Zet die collega dan in het zonnetje."

En dat is wat bij Unique nu gedaan wordt: collega’s die net dat extra stapje zetten om kandidaten te werven worden iedere maand beloond met een chocolade-award. 
 


Goede voorbeelden van werven via social media zijn Sherina en Suzanne. Suzanne zocht tijdelijke medewerkers voor een project in Amsterdam. En ze maakte een Facebook groep aan voor haar studentenhuis. Het resultaat? Meer dan genoeg kandidaten.
 
Sherina werft kandidaten voor vacatures die in de arbeidsmarkt van nu minder makkelijk vervulbaar zijn. Op eigen wijze lukt het Sherina wel om mensen te werven voor Unique.
Personeel werven via social media
Of neem  Sanne van der Meer (links op foto) van Unique Scheepvaart & Transport. Zij heeft met haar LinkedIn account al acht mensen aan een baan geholpen. 

Haar tip:

Maak Social Media onderdeel van het dagelijkse proces! Of dit nu het iemand toevoegen is in je netwerk of het posten van een vacature. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent.



Leestip!

De vraag is niet óf je een HR social media strategie bedenkt, maar welke. Interview met HR-innovator, adviseur en auteur Diana Russo. Plus tips!

Beeld: Getty Images / Facebook Unique