Werkstress feiten en cijfers

  • Bijna 2,7 miljoen werknemers in Nederland hebben te maken met een hoge werkdruk.
  • Een op zeven werknemers heeft last van burn-out klachten.
  • Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. 
  • Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische ziektes.
  • Dat kan duizend-en-een oorzaken hebben en zich manifesteren in even zoveel symptomen.
  • Mensen die er mee te maken kregen, hebben één ding gemeen: als ze er eerder over hadden gesproken met hun omgeving, thuis en op het werk, dan was het waarschijnlijk nooit zo ver gekomen.
  • Twee op de vijf managers denkt dat hun werknemers nauwelijks stress heeft. 
  • Werkstress is een gevolg van te weinig steun, te weinig verantwoordelijkheid, te weinig positieve energie.

#1 Wat is werkstress? 

Werkstress is stress die je door of in de werksituatie ervaart. Deze stress hoeft niet veroorzaakt te worden door alleen de werksituatie. Ook de combinatie van werkbelasting (werkdruk/hoeveelheid werk) en een hoge belasting in je privéleven kunnen voor stressklachten zorgen. Dit kan ervoor zorgen dat je slechter functioneert op je werk.

#2 Hoe kan ik werkstress bespreekbaar maken? 

Jij kunt het gesprek aangaan. Hiervoor is een handleiding: de gespreksleidraad Werkstress. Deze is er voor iedereen. De medewerker staat weliswaar centraal, maar iedereen heeft een rol in het voorkómen van stress: medewerker, collega, werkgever, OR, HR, preventiemedewerker enz. Met de gespreksleidraad zet je het thema werkstress op de agenda. Het helpt in de bewustwording en het doorbreken van het taboe op werkstress. Ook ontstaat inzicht en kunnen eventuele problemen worden voorkomen. Gebruik de gespreksleidraad regelmatig en in verschillende groepen, bijvoorbeeld voor een team- of afdelingsbijeenkomst en in een gesprek tussen leidinggevende en medewerker(s).

#3 Wat kan de medewerker zelf doen om werkstress aan te pakken? 

Werknemers moeten zelf hun grenzen aangeven en haalbare doelen stellen. Door balans te zoeken tussen spanning en ontspanning, ervoor te zorgen dat ze niet (steeds) over hun grenzen gaan. Ook wordt aangeraden om niet te gaan piekeren, maar problemen daadwerkelijk op te lossen. Bewegen helpt verder ook goed om lichaam en geest te versterken. 
Blijven praten met collega’s en werkgevers is ook goed. Loop je ergens tegenaan, ga dan op een rustige manier het gesprek aan. En, het klinkt cliché, maar werknemers moeten leren NEE te zeggen. Als een collega blijft aandringen, kunnen ze het beste de ‘kapotte grammofoonplaatmethode’ hanteren: nee blijven zeggen. Dit kan veel tijd en energie schelen. 
Tot slot: leren accepteren. Mensen kunnen het beste ophouden met vechten tegen zaken die ze toch niet kunnen veranderen. Door deze acceptatie komt er meer rust en kunnen mensen met een heldere blik naar zaken gaan kijken.
En: Zorg voor wat humor op de werkvloer

#4 Wat kan ik nú doen om werkstress op de werkvloer te voorkomen? 

  • Werkstress is meetbaar. Met deze Check je Werkstress-test kun je de druppel herkennen die net teveel kan zijn. 
  • Lees verhalen van anderen, laat je inspireren dooor oplossingen, maar herken ook de signalen. 
  • Hang deze 99 oplossingen tegen werkstress eens op kantoor, aan de koffieautomaat, en maak het bespreekbaar. Wat gaat goed en wat kan beter. 
Beeld: Getty Images