# 1. Bepaal je doelgroep

Wie wil je eigenlijk werven? Unique zette alle vacatures van 2017 op een rij. En we verdeelden die vacatures in 18 doelgroepkaarten. Kaarten voor bijvoorbeeld financieel-economisch medewerkers, of mensen die werken in de zorg of het onderwijs. Iedere kandidaat zoekt op een eigen manier naar een baan. Via LinkedIn of op de voetbalclub. De doelgroepkaarten helpen je bij het bepalen van de juiste doelgroep en het schrijven van een wervende vacaturetekst.

# 2.Schrijf een perfecte vacaturetekst

De beste vacatures vind je dankzij een passende titel. Of met een introductietekst die er meteen voor zorgt dat potentiële sollicitanten zich tijdens het lezen al thuis voelen. Want de toon maakt de muziek. In de tekst zelf besteed je aandacht aan natuurlijk het werk zelf, maar ook aan de secundaire arbeidsvoorwaarden. Kiest jouw doelgroep eerder voor een goed pensioen of voor die leaseauto?

# 3.Verruim je bereik

Vergroot je bereik met bijvoorbeeld een eigen werkenbij-pagina, dé plek om te laten zien wat kenmerkend is voor jouw organisatie. Welke vacatures staan er open en hoe ziet de sollicitatieprocedure eruit?. Zo’n werkenbij-pagina kun je zelf maken óf Unique maakt er één voor jou op unique.nl.

#4.Go social

Geef je vacature een podium op LinkedIn of Facebook, ook om toekomstige kandidaten over de streep te trekken. Want ruim 60% van de deelnemers aan de Hr Marktmonitor heeft een baan en staat tegelijkertijd open voor een nieuwe uitdaging.

#5. Besteed aandacht aan de eerste kennismaking

Op welk moment krijgen sollicitanten een goede eerste indruk van een nieuw bedrijf? Natuurlijk via de vacaturetekst en een website. Maar werknemers die de Hr Marktmonitor invulden, antwoordden ook dat juist het eerste sollicitatiegesprek een inkijk geeft in de cultuur van een organisatie.

Dit artikel staat in de Hr Marktmonitor van Motivaction en Unique. Wil je ook een exemplaar bestellen? Dat kan!

Ik bestel de Hr Marktmonitor