Voor 79% van de ondernemers is de match met de organisatiecultuur het belangrijkste criterium bij het selecteren van nieuw personeel. Zo blijkt uit onderzoek van Unique onder ruim 1500 ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf. De reden: ondernemers zien dat wanneer de organisatiecultuur niet aansluit, de werknemers op zoek gaan naar een andere baan.

Organisatiecultuur en talent samenbrengen

Bij werknemers staat de match met de organisatiecultuur ook hoog op de wensenlijst tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan. Ontbreekt die klik, dan stappen jonge medewerkers na een korte periode bij een organisatie (vaak al binnen twee jaar) zo weer over naar een nieuwe organisatie.

organisatiecultuur en werknemersAls bij beide partijen de organisatiecultuur zo’n belangrijk thema is, hoe breng je talenten en organisaties dan bij elkaar te brengen op basis van organisatiecultuur?

Deze vraag was het startpunt voor het onderzoek dat toegepast psycholoog Ferentia van der Boor uitvoerde voor Young Talent Factory (YTF). Onder de titel ‘Cultuuraspecten van organisaties in een online omgeving’ deed zij onderzoek naar de behoefte van klantorganisaties aan ondersteuning in het zichtbaar maken van cultuuraspecten voor studenten in een online omgeving.

#1 Wat komt uit jouw klantonderzoek naar voren? 

“Gebleken is dat organisaties behoefte hebben aan ondersteuning in het online inzichtelijk maken van hun organisatiecultuur. Zij vinden het zelf nog lastig te bepalen wat millennials aan informatie willen ontvangen over een organisatiecultuur. Organisaties zouden daarom gebaat zijn bij een checklist die ze kunnen gebruiken bij het invullen van hun bedrijfspagina of bij het delen van content op social media.

Studenten gaan af op jouw organisatiecultuur

Daarnaast blijkt dat studenten bij de keuze voor een potentiële werkgever grotendeels afgaan op de organisatiecultuur. En ze willen dan vooral informatie ontvangen over de kernwaarden, omgangsvormen en groepsactiviteiten binnen een organisatie. Bovendien ontdekten we dat studenten erg visueel zijn ingesteld. Wil je studenten prikkelen om zich te verdiepen in een organisatiecultuur: plaats dan video’s en foto’s online.” 

Tip! Voorstelvideo's van jouw bedrijf
Studenten willen graag een indruk krijgen van de collega’s op de werkvloer met wie ze wellicht komen te werken en de toekomstige werkomgeving. Plaats daarom bijvoorbeeld leuke voorstelvideo’s op je bedrijfswebsite waarbij je een kijkje in eigen keuken geeft.

#2 Wat verstaan we onder organisatiecultuur? 

“Bij elke organisatie is er sprake van een bepaalde eigenheid, oftewel een organisatiecultuur. Deze wordt op verschillende manieren omschreven, een daarvan is: ‘organisatiecultuur bestaat uit zowel de manier waarop er gewerkt wordt binnen een organisatie, als uit de diepgaande waarden binnen een organisatie’. De organisatiecultuur is heel belangrijk, want deze is doorslaggevend voor de manier van werken binnen een organisatie en medebepalend voor het behalen van de gestelde doelen.”

#3 En hoe kun je een organisatiecultuur dan online zichtbaar maken?

Daarvoor kun je tegenwoordig verschillende multimediamogelijkheden en communicatie-instrumenten inzetten. Denk hierbij aan:

1. Content naar vorm

  • Video’s
  • Foto’s
  • Web-teksten
  • Social media uitingen
  • Artikelen
  • Video) blogs

2. Content naar inhoud

  • Interviews
  • Advies
  • Tips

Tip!
Bepaal eerst de inhoud van de content en kijk dan naar een passende contentvorm. Gecompliceerde onderwerpen worden niet altijd makkelijker begrepen door er veel pagina’s over te schrijven, maar hebben soms meer baat hebben bij het maken van een video.

#4 En wat spreekt generatie Y aan?

“Allereerst is het goed om te weten dat millennials over de hele wereld en tussen de 18-36 jaar oud vaak online zijn. Gemiddeld wordt er zo’n 8 uur per dag gespendeerd achter de computer of tablet en wordt de telefoon gemiddeld 43 keer per dag gebruikt. Deze jonge doelgroep wordt dus dagelijks blootgesteld aan een explosie van content en informatie in een online omgeving.

Social media

Voor generatie Y is social media het voorkeurskanaal bij uitstek voor het ontvangen van informatie. In Nederland is Facebook het populairste platform voor nieuwe content, gevolgd door YouTube en Twitter. Ook blijkt dat 90% van de jongeren updates van ondernemingen volgt op social media.

Snel contact

Daarnaast blijkt dat generatie Y snelle antwoorden belangrijk vindt in het contact of communiceren met ondernemingen. Uit het onderzoek blijkt een voorkeur voor benaderingen die tot directe bevrediging leiden, zoals een online chat waar vragen kunnen worden gesteld.

Visuele content

Tot slot heeft generatie Y een voorkeur voor visuele content. Video’s en vlogs worden gezien als de favoriete manier om informatie te krijgen omdat een video op snelle wijze een indruk geeft.”

#5 Hoe tonen organisaties momenteel hun organisatiecultuur?

Oprichter Nick de Leeuw: "Deze video geeft een impressie van ons bedrijf. Het is zeker geen gelikte video. Maar dat hoeft ook niet. De lat hoeft niet zo hoog te liggen en het hoeft niet perfect te zijn. Dat maakt jou als bedrijf ook toegankelijker."

#6 En over welke cultuuraspecten van een potentiële werkgever willen studenten meer weten?

Over inspirators, onderlinge omgangsvormen, kernwaarden en sociale evenementen. Informatie over de huisstijl en kledingvoorschriften binnen een organisatie vinden de respondenten minder belangrijk. Tot slot blijkt dat millennials met name informatie over alle cultuuraspecten aangeboden willen krijgen door middel van video. Een korte tekst in de vacature zouden de studenten ook passend vinden om informatie te krijgen over de omgangsvormen en kledingvoorschriften.

#7 Waarmee kunnen organisaties online starten om studenten te prikkelen zich te verdiepen in een organisatiecultuur?

“Dan adviseer ik om video’s en foto’s in te zetten. De ondervraagden vinden dat de meest prikkelende manier vinden om zich online te verdiepen in een organisatiecultuur. Millennials krijgen hiermee snel een indruk van de organisatie en ze vinden het makkelijker dan het lezen van een tekst.”

#8 En moet je dit allemaal alleen doen voor de millennials? 

“Nee, je organisatiecultuur tonen is goed voor al je nieuwe werknemers in spe. Of dat nu een student is die net van school komt of een vijftigplusser die geïnteresseerd is in jouw bedrijf. Je hebt er altijd profijt van.”

Wil je meer weten over hoe je studenten en starters aan je kunt binden via je organisatiecultuur? Neem contact op met Young Talent Factory

Beeld: Getty Images