De duizendpoot

Niet zo heel lang geleden, laten we zeggen in 2015, nam het aantal vacatures voor dieren toe. Vooral de duizendpoot deed het goed op de vacaturemarkt. Ruim 70% van de vacatures voor dieren had die titel. Maar ook de salestijger en spin in het web deden het aardig. Leuke functienamen als je zoekt naar iets origineels en beeldend denkt. Of als je een baan hebt waarvoor geen nieuwe kandidaten nodig zijn. Want toekomstige collega’s kiezen in hun zoektocht naar nieuw geluk niet meteen voor een dierennaam.

Belevingswereld

Toch zijn ook nu functiebenamingen die niet voorkomen zoekopdrachten wel populair. Deze functietitels bevestigen het imago van een afdeling of bedrijf. Of sluiten aan bij de belevingswereld van de mensen die bij een organisatie werken. Een voorbeeld is de Google Analytics Ninja, eindbaas of verloningskoning van Coolblue. Zelf was ik heel tevreden over een functietitel als bedrijfsjournalist, maar dat idee haalde het functiehuis niet.

Is de Ninja een nieuwe variant op het dierenthema en aan te bevelen voor jouw werving? Of kies je toch maar liever voor een ‘ouderwetse’ functietitel, zodat sollicitant en zoekmachine weten wat er gevraagd wordt? Ons advies? Kies voor de laatste optie, de echte vacaturetitel. We geven vijf tips.

#1 Wees concreet 

Sollicitanten zoeken naar de functie die ze ambiëren. En daarom krijg je het grootste publiek als je het beestje bij de naam noemt en kiest voor de functietitel. Google helpt je bij het maken van die keuze.

#3 Wat is het imago van jouw organisatie?

Naast die vindbaarheid, past een functietitel bij het imago van jouw organisatie? Ook dat is belangrijk. Vooral als je kiest voor een creatieve of bijvoorbeeld Engelstalige titel.

#2 Kies voor een bekende locatie 

Daarnaast noem je misschien ook de vestigingsplaats, maar alleen als je weet dat jouw toekomstige collega die plaats noemt in de zoekopdracht. Dus liever een stad dan een dorp.

#3 Fulltime of parttime?

Is het een fulltime of parttime baan en wat vertel je erover in de titel? Fulltime hoef je niet te noemen, voer je dat zelf in als je zoekt naar een fulltime baan? Parttime is de uitzondering, dus die toevoeging is handig.

#4 Creativiteit volgt in de tekst

Neem de dieren en andere creatieve zaken vooral wel mee in de tekst van je vacature! Want dat is de volgende stap, een tekst die aanspreekt.

#5 Workshop perfecte vacature

Schrijf de perfecte foutloze vacaturetekst na de training van Unique en Taalvaardig. Onze eerste training staat gepland op dinsdag 12 juni, in Utrecht. Wil je er meer over weten? Lees er dan over in dit artikel.