Unique en Motivaction peilden bij deelnemers aan de Hr Marktmonitor in hoeverre zij zich bedreigd voelen door de digitalisering en robotisering van werk. We vroegen werknemers te reageren op de stelling dat een robot binnen een periode van vijf jaar het werk zal overnemen. En een grote meerderheid van de respondenten antwoordt ontkennend. Nee, een robot neemt mijn werk niet over, denkt 74% van de deelnemers met een mbo-opleiding. Maar liefst 83% van de medewerkers met een hoger opleidingsniveau heeft dezelfde mening en 65% van de mensen met een opleiding op een lager niveau dan mbo vreest er niet voor dat hij of zij vervangen wordt door een robot.

Technologie

De uitslag sluit aan bij het onderzoek dat FME, Berenschot, TIAS School for Business and Society deden. Uit dat onderzoek blijkt dat 83% van de medewerkers in de technologische industrie digitalisering en robotisering eerder als een kans ziet dan een bedreiging, ongeacht leeftijd of opleiding van de deelnemers. Wel willen medewerkers graag aangesloten blijven bij vernieuwing zodat ze begrijpen wat digitalisering echt betekent voor hun werk.

Unique, Dimension Data en KSF organiseren een CX Kennisevent

Hoe voer je effectieve digitale strategieën voor klantcommunicatie en communicatiekanalen in op de werkvloer?

Op 23 maart aanstaande opent a.s.r. haar deuren voor een kennisevent in haar organisatie. Tijdens het event vertelt Sohaila El Kaddouri, Adjunct Directeur Klantketen Zorg bij a.s.r. u hoe zij techniek en data inzetten om aan te sluiten bij de snel en in toenemende mate veranderende eisen van klanten maar tegelijkertijd ook de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker centraal te stellen. De CX-medewerkers van a.s.r. zijn onderdeel van leerteams die elkaar coachen op hulpvaardigheid, empathisch vermogen en kennis. 

Marcel Nienhuis, Branche Manager Customer Care bij Unique vertelt hoe u ervoor kunt zorgen dat de persona’s van uw (toekomstige) medewerker klantcontact afgestemd zijn op de cultuur van uw organisatie, maar ook passen bij de cultuur van uw klanten. Unique brengt de belangrijke drijfveren van (toekomstige) medewerkers in kaart met behulp van het mentality model van Motivaction.

Janneke Verbruggen, Customer Experience Consultant bij Dimension Data presenteert de trends en ontwikkelingen die uit het jaarlijkse Global Customer Experience (CX) Benchmarking Report naar voren zijn gekomen.

Geeske te Gussinklo, Directeur bij Klantenservice Federatie (KSF) deelt haar visie op de ontwikkelingen en innovatie in het vakgebied klantcontact. 

Je kunt je nog aanmelden! 

Meer over robotisering en digitalisering

Wil je meer People Business artikelen lezen over het onderwerp? Dat kan! Bronnen: afbeelding Robot Pepper, USG People. Over het onderzoek van FME, Berenschot en TIAS for Business and Society: https://www.mt.nl/series/strategie/medewerkers-industrie-laat-robots-komen/550260