Voor het negende jaar op rij brengt Unique de trends van de Nederlandse arbeidsmarkt in kaart. Dit jaar onderzoeken wij de reis van de bevlogen medewerker, de Employee Journey, in onze Hr Marktmonitor 2017.

Want wij geloven dat bevlogen medewerkers het verschil maken. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek zie je straks hoe werkgevend Nederland haar bevlogen talent vindt, de bevlogenheid behoudt en een goed afscheid neemt. 

Doe jij mee? Dan kan eenvoudig door online een vragenlijst te beantwoorden.

De bevlogen medewerker…Wie is dat?

De bevlogen medewerker is enthousiast en trots op zijn organisatie en bevindt zich met regelmaat in een staat van flow bij het verrichten van werkzaamheden. 

Tom Eijck sociaal innovator bij Unique: “Bevlogen medewerkers zijn ook mensen die met plezier en energie naar hun werk gaan. Dat zorgt niet alleen voor een beter welzijn van de medewerkers zelf, maar leidt tot direct financieel rendement.”

Leestip!

Wat is nodig om iemand bevlogen te maken?

Bevlogenheid ‘creëren’ begint het bij:

  • het vergroten van werkplezier
  • het in hun kracht zetten van (talentvolle) medewerkers
  • het bieden van waardevol werk.

Mensen zijn vaak te ver verwijderd van datgene waar ze ooit voor hebben gekozen en enthousiast van werden. Ze worden afgestraft op dat wat ze niet goed doen, terwijl het bekrachtigen van gewenst gedrag zoveel effectiever is. 

Tom Eijck: “Gelijk maar even een misverstand de wereld uithelpen. Medewerkers waarderen betekent niet: complimenten, bonussen en salarisverhoging geven. Dat mag natuurlijk allemaal wel, maar waarderen heeft in eerste instantie niets met geld te maken.

Het heeft te maken met op waarde schatten. Werknemers serieus nemen en verantwoordelijkheid geven. Ze willen gezien en gehoord en daarmee begrepen worden. Datzelfde geldt voor kwaliteiten en talenten herkennen, erkennen, er een beroep op doen en verder ontwikkelen.”

Leestip!

Waarom wil ik bevlogenheid op de werkvloer?

Er is wetenschappelijk bewijs dat bevlogenheid leidt tot groeiversnelling op verschillende gebieden. Er zijn positieve cijfers als het gaat om ziekte, arbeidsproductiviteit, loyaliteit en winst:

  • 37% lager verzuim
    Het ziekteverzuimpercentage van bevlogen medewerkers is 37% lager dan gemiddeld. Passie in je werk hebben geeft positieve energie, wat een een gunstig effect heeft op je gesteldheid. Ook hebben bevlogen medewerkers veel plichtsbesef, waardoor ze minder snel geneigd zijn om zich ziek te melden. Natuurlijk is het wel belangrijk om hier als werkgever een gezonde balans in te bewaken.
  • 21% hogere productiviteit 
    Bevlogen medewerkers zijn 21% productiever dan hun niet bevlogen collega’s. Ze zijn gemotiveerd en houden van hun werk, waardoor ze (vaak ongemerkt) productiever zijn. Meer resultaat dus, zonder extra uren. Ook zijn ze vaak ontzettend klantgericht.
  • 65% hogere loyaliteit
    De kans dat een bevlogen medewerker snel naar een andere werkgever vertrekt is 65% lager dan gemiddeld. Bevlogen mensen zijn dus loyaler, waardoor kennis langer aanwezig blijft in je organisatie. Ook bespaar je recruitmentkosten en inwerktijd voor een nieuwe medewerker.
  • 22% hogere winstgevendheid
    Dit alles zorgt ervoor dat bevlogen medewerkers je organisatie op jaarbasis 22% meer winst opleveren. Een enorm percentage, dat zonder extra investering gehaald wordt. Daar kan geen reorganisatie of bezuiniging tegenop! Het enige wat je hoeft je te doen, is serieus aan de slag gaan met goed werkgeverschap. Waardoor je de juiste kaders schept voor bevlogen medewerkers. Die lekker in hun vel zitten, plezier hebben in wat ze doen en goede kwaliteit leveren. 

Bevlogenheid bij uitzendkrachten? Ook dat kun je bereiken

Kun jij als werkgever ook bijdragen aan het werkgeluk van je uitzendkrachten? Loes Dingemans, directeur van Unique denkt van wel.

“Van alle werkenden is het aandeel personen dat tevreden is met het werk het kleinst onder uitzendkrachten (66%). Maar daar kun je iets aan doen.

Werk aan zelfkennis, de eerste stap naar werkgeluk: Dat hoeft niets te kosten, het aanbod gratis persoonlijkheids- en competentietesten op internet is groot. 

Voorkom een mismatch: Past de uitzendkracht bij jouw organisatie en andersom: past jouw bedrijf bij de uitzendkracht? Laat de uitzendkracht eerst een dagje meelopen. Dan weet je allebei waar je aan toe bent."


Wil jij weten hoe je presteert ten opzichte van branchegenoten? Doe mee en ontvang gratis het volledige rapport.

Vul hier direct de Hr Marktmonitor in.