Maar liefst 15 medewerkers van de werkmaatschappijen van USG People begonnen in april 2018 in een nieuwe functie. Een baan waarmee zij de invloed van Start People, Business Services, USG Professionals en Unique op de digitale arbeidsmarkt zullen vergroten. Voor het opleiden van de growth hackers werkt USG People samen met opleider The Talent Institute. Hoe vergaat het ze?

Growth hacker Lana Lulić trapt af met een eerste blog: "growth hawattuh?

Vol enthousiasme vertelde ik menig vriendin en familielid over mijn nieuwe functie

Maandag 26 maart 2018: Ik stap een ruimte in met 14 lotgenoten van USG People, allemaal klaar voor de nieuwe uitdaging in hun carrière. We gaan met z’n allen Growth Hacken! In de aanloop naar deze dag heb ik menig vriendin en familielid vol enthousiasme geïnformeerd over mijn nieuwe functie. Growth Hawattuh? Wat ga je dan doen? – Was vaak de vraag. Voordat je verder leest, geef ik hier een korte toelichting: ‘Growth Hacken is een principe dat is ontstaan bij start-ups.

Start-ups

Omdat zij aan het begin van het bestaansrecht van hun bedrijf met zo min mogelijk traffic, geld en binnen zo’n kort mogelijke periode groei moeten realiseren, beginnen deze start-ups met growth hacken. Met veel experimenteren met data, tooling, social media en (goedkope) online campagnes om er achter te komen wat het beste werkt om de groei van een organisatie te realiseren of optimaliseren. Een growth hacker moet daarom van alles wat af weten. Nu zal je wellicht denken: maar USG People is toch helemaal geen start-up? Dat klopt. Het growth hacking principe kunnen we zeker wel toepassen om voor hele specifieke focusbranches en divisies groei te optimaliseren.

Krijg je er al een beeld bij?

Top! En nu terug naar mijn traject. We begonnen met een tweeweekse start van de growth hacking opleiding, waarin heel veel, maar dan bedoel ik echt heel veel informatie aan bod kwam. Je zou denken dat er gelijk met data-termen en tooling werd gestrooid, maar niets is minder waar. De eerste week stond namelijk vooral in het teken van de juiste mindset voor deze manier van werken en de Lean startup (daar heb je vast weleens van gehoord). Aan het eind van de eerste week kwam langzamerhand het growth hacken zelf aan bod en natuurlijk de verschillende fases, principes en processen waarmee een ware growth hacker werkt. In de tweede week kwam een aantal inspirerende experts aan het woord. Zo hebben we hele dagen gespendeerd aan de mogelijkheden en tips & tricks van Google Analytics (meten = weten!), Facebook advertenties en de opzet van een eigen experiment.

En nu? Nu gaan we aan de slag!

De 14 lotgenoten waar ik het over had zijn verdeeld over de merken van USG People. We hebben Start People, ASA, USG Engineering, Secretary Plus, YTF, USG Professionals en Unique. Aankomende maanden houden we je op de hoogte van onze growth hacking reis en komen collega’s van verschillende labels aan het woord."

De blog van Lana en haar collega's lees je hier

Growth hackers

Growth hackers meten welke middelen of activiteiten nodig zijn voor het effectief werven van klanten en kandidaten. Door samen te werken met The Talent Institute en de startup-wereld wil USG People leidend zijn in online recruitment. Marketing en data-analyse worden in het vak van recruiting namelijk steeds belangrijker. USG People investeert daarom in nieuwe technologieën ten behoeve van zowel de employee journey als de employer journey. Daarnaast staat natuurlijk de ontwikkeling van eigen medewerkers voorop. 

Experimenteren

De growth hackers vervullen de rol van innovator, marketeer en verkenner. Zij zijn verantwoordelijk voor de acquisitie en het activeren van kandidaten en klanten. Door middel van onderzoek. Zo zullen de hackers op zoek gaan naar de beste middelen voor goede marketing en de meest succesvolle flexkracht- en klantbeleving. Hiervoor gebruiken zij social media, marketing automation, search advertising, lead scoring, nurturing en data-analyse. Dankzij deze experimenten leert en innoveert USG People als organisatie.

Want de wereld verandert

Marion van Happen, Algemeen Directeur bij Unique: “De wereld verandert. De functies van nu zijn er morgen misschien niet meer. Daarom willen we zelf al werken aan de functies van de toekomst, zoals growth hackers. Met hen gaan we kijken hoe we organisaties nog beter kunnen voorzien van digitaal talent. Growth hackers denken namelijk continu vanuit kandidaten. Ze kennen hun behoeftes, talenten en skills. Daardoor wordt USG People steeds beter in het vinden van de perfecte match. Het resultaat is meer tevreden opdrachtgevers en kandidaten die blij zijn met hun baan.”