#1 Zorg voor een goede balans tussen spanning en ontspanning
Zorg dat medewerkers niet steeds tot het uiterste gaan maar op tijd rust pakken. Laat hen taken opdelen in kleine, behapbare onderdelen en tank tussendoor goed bij. Op deze manier leert je medewerker grenzen bewaken en voorkomt hij uitputting. 

#2 Zeg vaker ‘nee’
Nee zeggen hoeft niet moeilijk te zijn. De medewerker kan áltijd om bedenktijd vragen, als hij zich overvallen voelt door een verzoek van een collega. Blijft de collega toch aandringen, adviseer de medewerker voet bij stuk te houden. “Zeg ‘nee’ en herhaal het bijbehorende motief”. Zo laat je je medewerker niet verleiden tot een discussie of tot het maken van excuses. Goed ‘nee’ leren zeggen kan heel veel tijd en energie opleveren. 

#3 Accepteer dat sommige zaken onvermijdelijk zijn
Leer medewerkers zich niet te vaak druk te maken over zaken waar ze eigenlijk alles al aan hebben gedaan, of niets meer aan kunnen doen. Door deze acceptatie ervaren mensen meer rust. Bovendien komt er ruimte vrij om met een heldere blik vooruit te kijken. 

#4 Stel haalbare doelen
Door mensen realistische, haalbare doelen te laten stellen zorgen ze dat ze zichzelf niet overvragen. Wanneer iemand de lat te hoog legt, loopt hij het risico zijn doelen niet te behalen en met een teleurgesteld gevoel achter te blijven. Laat de medewerker zijn klus in kleine taken indelen. Met ieder behaald tussendoel kan hij trots zijn op zichzelf en komt hij dichter bij zijn einddoel. 

#5 Pak voldoende slaap
Slaap is heel belangrijk om lichaam en geest te herstellen. Goede slaap draagt bij aan een uitgerust en fit gevoel. Medewerkers kunnen veel doen om goed te slapen. Van ontspanningsoefeningen tot het goed ventileren van de slaapkamer voor het slapen gaan. 

#6 Blijf niet piekeren
Blijft uw medewerker vaak malen over problemen? Piekeren is het voorportaal van handelen. Door te piekeren blijft iemand in loepjes denken en komt het niet tot een oplossing. Laat de medewerker zijn probleem daadwerkelijk in kaart brengen en vervolgens oplossen in plaats van dat hij er oeverloos over blijft malen. Gewoon loslaten helpt ook. Hij kan er toch niets aan veranderen. 

#7 Beweeg 5 dagen per week een half uur per dag
Er zijn talloze voordelen: het humeur van uw medewerker verbetert, hij raakt beter bestand tegen (werk)stress en hij voelt zich fitter. Denk aan hardlopen, zwemmen, tuinieren en wandelen. Extra beweging is gemakkelijk in het dagelijks leven in te passen door een aantal kleine aanpassingen te maken. Pak bijvoorbeeld vaker de fiets bij het boodschappen doen, of neem vaker de trap in plaats van de lift. 

#8 Stel prioriteiten
Mensen met stress vinden het lastig om gedachten te ordenen. Zorg dat uw medewerker ’s ochtends even 5 minuten de tijd neemt om het werk van die dag op een rij te krijgen. Al die kleine taken die moeten gebeuren die dag en waarvan de medewerker bang is dat hij ze vergeet, geven veel onrust in zijn hoofd. Op papier liggen ze vast en krijgt hij overzicht. Bij elke taak maakt hij een inschatting: moet het echt vandaag? Het aantal taken voor vandaag moet wel realistisch en haalbaar zijn. 

#9 Neem de tijd om te lunchen
Bij drukte zijn we geneigd de lunch er even tussendoor te fietsen. Sommige medewerkers eten vlug een broodje achter de computer, anderen slaan de maaltijd helemaal over. Probeer meer tijd te nemen voor de lunch. Geniet van eten, praat met collega’s over andere zaken dan werk. De medewerker die met een paar collega’s gaat lunchwandelen herstelt sneller en laadt zichzelf op.


Bron: Fonds Psychische Gezondheid