Hoe zorg je ervoor dat niet alleen jij enthousiast bent over dat sollicitatiegesprek, maar ook die kandidaat liefst zo snel mogelijk aan de slag wil? De deelnemers aan de Hr Marktmonitor van Unique gaven antwoord op vragen over sollicitatiegesprekken, cultuur en waardering. Daarnaast vroegen we kandidaten op onze website wat zij liever nooit meer willen horen tijdens een gesprek. We zetten de uitkomsten op een rijtje.

Kennismaken met jouw bedrijfscultuur

Ruim 2.000 (potentiële) werknemers namen deel aan de Hr Marktmonitor die 30 maart gepubliceerd wordt. In die Marktmonitor vroegen we kandidaten ook hoe zij bepalen wat de bedrijfscultuur is van een organisatie. Uit de antwoorden blijkt het belang van het gesprek. Tijdens het eerste (sollicitatie)gesprek bepaalt het grootste deel van de sollicitanten of een bedrijfscultuur wel of niet bij ze past. Het gesprek wint het van de website, want daar zoekt 30% van de werkzoekenden informatie over de cultuur van jouw bedrijf. Dus, als voorbereiding op een sollicitatiegesprek: wat maakt jouw afdeling of organisatie aantrekkelijk(er)?

De eerste indruk

Aansluitend op het eerste punt: ook voor de eerste indruk van een organisatie denken de medewerkers die het onderzoek invulden niet meteen aan de website, slechts een derde van de werknemers koos die optie. Een echte eerste indruk wordt gevormd door de medewerkers van een bedrijf. Door een afspraak met hen. Natuurlijk kun je die twee uitslagen wel combineren. Bijvoorbeeld door het plaatsen van interviews met collega’s op de website. Collega’s die vertellen dat zij tevreden zijn met hun baan en de bedrijfscultuur van een organisatie.

Gerjan, die via Unique bij ABN AMRO werkt, vertelt in dit interview over zijn baan.

En dan, wanneer ben je aantrekkelijk als werkgever?

Op het moment dat je vertrouwen uitstraalt, en tegelijkertijd veiligheid en zekerheid. Dan heb je voor 70% van de werknemers de eerste stap in een succesvolle match al gezet.

Een goed gevoel en de vragen

Wat vinden werknemers van het gesprek zelf? Slechts 32% van de sollicitanten heeft na een sollicitatie een goed gevoel over het gesprek, 36% kan zich nog geen mening vormen en 20% van de deelnemers aan de Hr Marktmonitor had een slecht gevoel na het gesprek. Hoe zorg je ervoor dat sollicitanten blij het bedrijf uitlopen? We verzamelden op People Business eerder deze tips.

En dan zijn er natuurlijk nog de sollicitatievragen. Op de website van Unique vroegen we ruim 1.000 bezoekers welke vraag ze echt niet meer willen horen tijdens een sollicitatie:
  1. 43% koos voor de ‘waar zie je jezelf over vijf jaar’ vraag
  2. 26% gaat liever niet meer in op de goede en slechte eigenschappen
  3. En 14% vertelt niet graag waarom hij of zij lang geleden die bepaalde beslissing nam.
Genoemd worden ook: “vertel eens iets over jezelf” en “waarom zouden we voor jou moeten kiezen?”

De Hr Marktmonitor

De Hr Marktmonitor met het thema “hoe vindt en behoudt werkgevend Nederland haar bevlogen talent? En hoe bewust gaat u zelf om met de bevlogenheid van uw medewerkers?” verschijnt 30 maart 2018. Over het thema organiseert Unique People Business kennis-sessies in het hele land. Het rapport zelf presenteren we tijdens een feestelijke première. Wil je ook aanwezig zijn bij de sessies of première? Graag! De datums en locaties vind je binnenkort op People Business, maar je kunt ons ook een mail sturen. Wil je alvast een rapport bestellen? Dat kan via deze link!