Cybercriminaliteit grijpt om zich heen. Van spookfacturen en het platleggen van websites tot gijzeling van bedrijven door het ict-systeem lam te leggen en dan geld te eisen. Elke ondernemer hoopt dat het hem of haar nooit overkomt en doet er alles aan om cybercriminaliteit buiten de deur te houden. Maar als het dan toch gebeurt, wil je weten hoe je als werkgever en als werknemer moet handelen. Honderd procent veilig ben je natuurlijk nooit, maar meer bewustzijn over de gevolgen van het digitaal handelen helpt.

 

9 tips om een minder gemakkelijke prooi te zijn voor cybercriminelen:


Tip #1 Bankier altijd met een beveiligde internetverbinding

Verzend gevoelige informatie, zoals uw creditcardgegevens altijd met een beveiligde internetverbinding. Dit kun je eenvoudig controleren in de adresbalk van uw browser: als er https://adreswebsite staat in plaats van het normale http://adreswebsite. De letter ‘s’ staat voor ‘secure’. Bij de meeste browsers zie je ook een slotje in de adresbalk of onderin in het browserscherm. 

Tip #2 Controleer of je daadwerkelijk bent ingelogd op de website van jouw bank 

  • Staan er spelfouten in het webadres? Dat is verdacht.
  • Typ bij voorkeur zelf het adres van je bank in plaats van het volgen van een link.
  • Stop als je een betaling doet die niet verloopt zoals je gewend bent.
  • Controleer altijd je af- en bijschrijvingen. Geef rare of opvallende transacties direct door aan je bank.
  • Reageer bovendien niet op verzoeken om inloggegevens of pincode via de e-mail of telefoon. Banken vragen nooit om inloggegevens of pincode. Dan is phishing aan de orde. 

online-criminaliteit, cybercriminialiteitTip #3 Voorkom identiteitsfraude

Maak je (regelmatig) gebruik van een openbare computer? Sla je gebruikersnaam en wachtwoord niet op. Hierdoor kunnen andere gebruikers niet inloggen op jouw bankaccount. Zorg ervoor dat je altijd uitlogt voordat je van de computer wegloopt. Controleer ook goed of de computer gebruik maakt van een beveiligde internetverbinding.

 

Tip #4 Gebruik sterke wachtwoorden

Een sterk wachtwoord is niet te raden (zoals varianten op de eigen naam, namen van huisdieren, kinderen of geliefden, hobbies of andere persoonlijke voorkeuren of kenmerken), want die zijn gemakkelijk te achter-halen, vooral via sociale netwerken. Ieder wachtwoord is te kraken. Zo is 123456 het meest gebruikte wachtwoord voor hotmail. 

Let op: Al je werk aan sterke wachtwoorden kan in één klap ongedaan worden gemaakt als je op een foute link klikt, waardoor keyloggers op je pc of laptop wordt geïnstalleerd. Deze programmaatjes houden de toetsaanslagen bij en geven ze door aan derden. Bij die toetsaanslagen zullen ook je wachtwoorden zijn.


Leestip!


Tip #5 Reageer nooit op phishing e-mails 

Phishing e-mails zijn e-mails die afkomstig lijken te zijn van een betrouwbare afzender, zoals: creditcardmaatschappij of een bank, maar in werkelijkheid door oplichters zijn verstuurd. Via zo’n nep e-mail proberen oplichters persoonlijke gegevens te achterhalen, zoals identiteitsgegevens, creditcardgegevens, pincode of wachtwoorden om in te loggen bij uw online bankomgeving. 

Hoe je phishing e-mails herkent: 

  • er wordt gevraagd om persoonlijke gegevens (creditcardnummers en wachtwoorden). 

  • de aanhef van de e-mail is vaak onpersoonlijk: ‘Beste klant. 

  • in de e-mail wordt meestal gesproken over urgente problemen. 

  • in de e-mail staat vaak een link naar de (nep)website van de bank. 



#6 Reageer nooit op scams 

‘Scam’ is een verzamelnaam voor verschillende soorten frauduleuze handelingen om mensen geld afhandig te maken. Scams herken je zo:

  • Een onbekend persoon - meestal iemand in het buitenland - neemt contact met je op per email. Hij neemt  je in vertrouwen en vraagt hulp (een aanbetaling) bij het vrijmaken van een grote hoeveelheid geld of kostbare spullen.

  • De onbekende vraagt om hulp. Een deel van de geldsom of de kostbare spullen wordt in het vooruitzicht gesteld als je bereid bent om de vooraf te maken kosten voor te schieten. De in het vooruitzicht gestelde ‘beloning’ is veel hoger dan het bedrag dat je moet voorschieten.

  • Als je meewerkt en betaalt, volgt een nieuw probleem, waardoor de beloofde geldsom nog niet uitbetaald kan worden. Om dit probleem op te lossen moeten onkosten gemaakt worden, die je voor moet schieten. Dit gaat net zolang door tot je argwaan krijgt jij of de onbekende oplichter het contact verbreekt.

  • Oplichters vragen vaak om het geld niet over te maken via een bank, maar via betaaldiensten als MoneyGram, Paypal, of Western Union. De betalingen via deze diensten verlopen snel, zijn onomkeerbaar en zijn vrijwel niet te traceren. Vaak vragen ze ook om je persoonlijke gegevens, zoals een scan van je paspoort. 



#7 Gebruik meer e-mailadressen voor verschillende doeleinden

Geef je belangrijkste e-mailadres alleen aan betrouwbare personen. Hiermee voorkom je dat dit e-mailadres misbruikt wordt door oplichters. Je kunt een andere e-mailadressen aanmaken en gebruiken voor bijvoorbeeld prijsvragen of het inschrijven voor aanbiedingen.

Leestip!

#8 Scherm je online profielen af

Hierdoor kunnen oplichters je mailadres daar niet vanaf halen. 

#9 Ververs regelmatig je wachtwoord(en)

Een nieuw wachtwoord instellen is snel gebeurd en het kan een hoop ellende voorkomen. Doe dat in elk geval voor je e-mail accounts, je wifi-wachtwoord en voor je inlogcodes op sociale netwerken.

Beeld: Getty Images