Trend #1 Cv’s bevatten foto én film

Een cv zonder foto is bijna niet meer weg te denken. 99 procent van de cv’s heeft een foto, als belangrijk(st)e eyecatcher. Naast of in plaats van de pasfoto, verschijnt steeds vaker een kort filmpje (5 seconden). Bewegende beelden en geluiden zeggen meer dan drie A4-tjes cv. Ook vragen recruiters steeds vaker om een foto of afbeelding van iets wat de sollicitant heeft bereikt of waar hij/zij trots op is, zoals een foto van een geslaagd evenement. Het is een mooi middel om te laten zien wat iemand (nog meer) kan.

Leestip!

Tabee met dat suffe cv: 5 inspirerende alternatieven

Trend #2 Op het cv staan alleen relevante (werk)ervaring én resultaten

Het cv wordt steeds meer toegesneden op de functie. Kandidaten benoemen alleen opleiding en ervaring die relevant zijn voor de functie. Zaken die er niet toedoen, of uit een ver verleden zijn, worden achterwege gelaten. Het gaat om bereikte resultaten: De omzet van mijn 5 accounts was circa 1 miljoen euro en is, door mijn inspanningen, de afgelopen 3 jaar gestegen tot ruim 1,5 miljoen euro.

Leestip!

Cv-fraude komt voor in alle branches en in alle functies

Trend #3 Een persoonlijk profiel in het cv is vanzelfsprekend

Wie is de persoon achter het cv? Het cv bevat een profiel. Niet met loze kreten als: ik ben ‘een harde werker’ of een ‘doorzetter’, maar concrete zaken waarin sollicitanten zich écht onderscheiden. Een marathon zegt bijvoorbeeld iets over discipline en doorzettingsvermogen, vrijwilligerswerk over maatschappelijke betrokkenheid.

Leestip!

7 redenen om eens niet voor ervaring te gaan 

Trend #4 Het cv is complementair aan LinkedIn-profiel

Eén van de functies van het LinkedIn-profiel is het weergeven van de totale loopbaan. Ook de minder relevante zaken. En dus niet, zoals in het cv wel het geval is, alleen relevante zaken. Daarmee is het LinkedIn profiel een mooie aanvulling op het cv.

Het LinkedIn-profiel is tevens een mooie gelegenheid om artikelen en presentaties te laten zien. Door het delen van artikelen en/of deelnemen aan discussies laat de sollicitant zien zien dat hij goed ingevoerd is in een bepaald onderwerp.

Leestip!

5 hotspots om nieuw personeel te werven 

Trend #5 Messaging-solliciteren gebeurt steeds vaker

Het is natuurlijk niet raar dat het succes van Whatsappen ook een rol gaat spelen bij solliciteren. Zowel recruiters, werkgevers als sollicitanten gebruiken chat/Whatsapp om snel een aantal zaken te kunnen checken.

Leestip!

In 7 stappen de talentvolste kandidaat

Trend #6 Personeel werven en selecteren via personeel

Het aantal bedrijven dat eigen personeel inzet bij het vervullen van vacatures groeit. De gedachte hierachter is: talent kent talent en ‘mensen dragen geen mensen voor waar ze niet mee zouden willen samenwerken. Sollicitanten zullen om die reden ook meer en meer gaan netwerken.

Leestip!

Wat zijn de drie grootste ergernissen van sollicitanten?

Trend #7 Meer efficiënte video-sollicititaties

Sollicitatiegesprekken zijn tijdrovend. Een gesprek duurt al gauw een uur, terwijl de eerste indruk de eerste vijf minuten is gemaakt. Bedrijven vragen kandidaten daarom (na de eerste selectie, of direct bij de sollicitatie) vragen via een video-sollicitatie. Dit maakt het sollicitatieproces efficiënter. 

Leestip!

Video-solliciteren: 5 do's en dont's

Trend #8 Inzetten van online-tools

Online-tools zoals gaming en online assessments worden steeds meer ingezet om snel een beeld te krijgen van de sollicitant.

Leestip!

Werving en selectie wordt succesvol met deze slimme tools

Trend #9 Gebruik van Big Data wordt sollicitatie trend 2017

Bedrijven maken steeds meer gebruik van Big Data. Ook bij het werven van personeel. Ze zullen kijken welke kandidaten succesvol zijn en op basis van Big Data op zoek gaan naar soortgelijke kandidaten. Voorwaarde is dat gegevens van werkzoekenden actueel zijn in belangrijke databronnen als LinkedIn en vacaturesites. Ook UWV maakt al gebruik van (Big)-data-analyses, denk aan rapportjes over kansberoepen op basis van analyses. 

Leestip!

Past de sollicitant bij ons? 5 x sturen op cultuur