Voor Friese ondernemer Neways werd het in 2014 werkelijkheid. Elektronicabedrijf Neways had in 2014 een ziekteverzuim van slechts 1,48%. Een zeer laag percentage, zeker in vergelijking met collega-bedrijven waar het verzuim op 5 tot 6 procent ligt. Volgens de directeur Michel Postma, heeft het lage verzuimcijfer alles te maken met de rol van de leidinggevende. Die heeft de touwtjes in de handen als het gaat om het vergroten van duurzame inzetbaarheid van het personeel. Het succes? Postma noemt 3 factoren:

#1 Leidinggevenden zijn betrokken bij hun medewerkers

De betrokkenheid van de leidinggevende bij Neways leidt tot een laag ziekteverzuim. In gesprekken tussen leidinggevenden en werknemers wordt goed gekeken naar de behoeftes van medewerkers en de mogelijkheden om hierin tegemoet te komen.

#2 Train leidinggevenden in gespreksvoering en -technieken

In gesprek gaan met je medewerkers lijkt misschien eenvoudig. Toch lukt het lang niet iedere leidinggevende om de ambities van zijn of haar medewerkers boven tafel te krijgen. Leidinggevenden van Neways worden daarom getraind in gesprekstechnieken.

#3 Investeer in opleiding

Uit gesprekken over duurzame inzetbaarheid bleek dat veel medewerkers behoefte hadden aan scholing in de vorm van een (extra) diploma. Tien procent van Neways’ medewerkers startte daarom vorig jaar met een opleiding, in onder andere de mbo 3-opleiding servicemonteur elektrotechniek (variërend in de leeftijd van 21 tot 52 jaar).

Bron: Ministerie van Sociale Zaken en werkgelegenheid

Tijdens de Week van de Ondernemer op 10 juni in Groningen gaat Michel Postma in gesprek met 200 ondernemers over zijn aanpak. Heeft u ook tips voor een lager ziekteverzuim/duurzame inzetbaarheid? Laat het ons weten via redactie@peoplebusiness.nl
   


Lees ook:
Goed werkgeverschap is… uw medewerkers beter leren kennen
Goed werkgeverschap is… investeren in een topteam

Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van People Business in uw mailbox.