Een gemiddelde basisschoolleerling leert tegenwoordig om na een presentatie van een medeleerling te reageren met enkele tops (complimenten) en tips (verbeterpunten). Het geven en krijgen van feedback wordt zo heel natuurlijk en vanzelfsprekend gemaakt. Maar als je rondkijkt op een gemiddelde werkvloer is het geven en vragen van feedback onder werknemers helemaal niet vanzelfsprekend.

Ontwikkelingsgerichte feedback vragen

Jammer, vindt Axelle de Roy, auteur en eigenaar van trainingsbureau Lomans & De Roy. Met positieve, ontwikkelingsgerichte feedback kun je volgens haar namelijk op een persoonlijke en praktische manier kijken naar de dingen die je al goed kunt en die uitbouwen. Om mensen te stimuleren wat vaker om feedback te vragen en zodoende de regie te nemen over hun eigen ontwikkeling, schreef De Roy dan ook het boek Feedback Challenge.

Hierin daagt ze werknemers uit om vijftien dagen lang feedback te vragen aan collega’s, een leidinggevende of opdrachtgevers én zichzelf aan de hand van een persoonlijk ontwikkelpunt. Tussen de opdrachten door geeft ze uitleg en inspiratie, praktijkvoorbeelden, tips en bonusopdrachten. “Zowel van positieve feedback (complimenten) als van adviserende feedback (tips) kun je leren. Alleen: je moet het wel durven om je kwetsbaar op te stellen.”

#1 Waarom durven mensen geen feedback te vragen?

“Feedback wordt gezien als iets negatiefs, op je donder krijgen. Het voelt ook niet als helpen als iemand je afrekent op iets waar ‘ie zelf last van heeft. Mensen hebben dus meer negatieve ervaringen met feedback dan positieve ervaringen. Mensen zullen het onbekende, ‘wat ga ik op me af krijgen’, eng vinden. En ze zijn het gewoon niet gewend om te doen.”

#2 Wat kan feedback vragen opleveren? 

“Mensen onderschatten zichzelf vaak. Ze zien zichzelf kleiner dan dat de omgeving hen ziet. Feedback vragen schetst dan een realistischer beeld van hoe je werkelijk bent. Andersom werkt dat natuurlijk ook: als iemand zijn competenties hoger inschat dan dat ze in werkelijkheid zijn. Daarbij kun je leren genieten van feedback krijgen en er iets van opsteken.”

#3 En wat is het nut ervan op de werkvloer?

“Als je met een werknemer een ontwikkelplan opgesteld hebt, dan kan hij of zij met een van de persoonlijke ontwikkeldoelen de challenge aangaan. Hij/zij vraagt feedback op een bepaald punt (wat waardeer je in mij als collega, hoe vind je mijn inbreng in vergaderingen, wat vind je van mijn klantgerichtheid) en het heeft direct resultaat voor datgene dat hij/zij wilt ontwikkelen om beter te functioneren.”

#4 Moet het feedback vragen geïntroduceerd worden?

“Dat raad ik wel aan. Net zoals dat de vrager niet gewend is om te vragen, zijn anderen niet gewend om feedback te geven. En het is voor de vrager ook wel lekker om te zeggen: ik moet dit doen vanuit het boek dat ik lees. Daar kun je je nog een beetje achter verschuilen totdat het voor je jezelf normaler wordt om te doen. Zeg er bij waarom je feedback vraagt: om ervan te leren, om jezelf te ontwikkelen.”

#5 Hoe kan iemand het beste omgaan met kritiek?

“Allereerst is kritiek niet de feedback waar ik op doel in mijn boek. Ik stimuleer juist om ontwikkelingsgericht op elkaar te reageren. Maar positief of niet, het is goed om eerst even na te denken over de feedback. Laat het bezinken en schiet dus niet meteen in de verdediging. Vraag jezelf af wat je ermee kunt, vraag door als je het niet begrijpt en blijf niet in de verontwaardiging hangen. En onthoud: het is aan jou om er iets mee te doen of niet. Want feedback zegt ook iets over de ander. Deze kan een slechte dag hebben en negatiever reageren dan nodig zou zijn.”

#6 Gaan werknemers er individueel mee aan de slag?

“Het is aan te raden om als leidinggevende een werknemer te ondersteunen in de challenge. Het is daarnaast fijn als je de uitdaging aangegaan wordt met een paar collega’s. Zodat zij elkaar kunnen ondersteunen en stimuleren en ervaringen kunnen uitwisselen.”

#7 Is eigenlijk alle feedback goed?

“Als er dan om feedback gevraagd wordt, is het natuurlijk wel fijn als er ook echt inhoudelijk en zinvol gereageerd wordt. Help de feedbackgevers een beetje op weg zodat ze uitstijgen boven een opmerking als ‘je haar zit vandaag leuk’. Dat heeft immers niks met werk te maken.”

De Feedback Challenge
Axelle de Roy
EAN: 9789462720619, prijs: €17,95